ریبرندینگ یا نوسازی برند

بازسازی برند یا ReBranding

منظور از ریبرندینگ یا بازسازی برند چیست؟

منظور از ریبرندینگ یا نوسازی برند، روند تغییر تصویر یک شرکت یا محصول برای ایجاد حسی تازه نسبت به برندتان، با هدف ایجاد تفاوت با رقبا می باشد. به بیان دیگر ریبرندینگ به معنی بازسازی تصویر برند در ذهن مشتری با هدف بهتر شدن آن برند می باشد.

بسیاری از برندهای بزرگ از Dunkin’ Donuts گرفته تا Uber در گذشته ریبرندینگ های موفقی داشته اند. اگر ریبرند کردن را در نظر دارید، به خواندن این مقاله ادامه دهید تا بدانید چطور می توان یک کمپانی را ریبرند کرد،‌ همچنین در این مقاله شما مثال های خوبی از کمپانی های بزرگی که وب سایت، نام، لوگو یا کل ماموریت و اهداف کمپانی را ریبرند کرده اند را خواهید دید.

شرکتی که ریبرند انجام می‌دهد، معمولاً به دنبال دو چیز است:

    1. ارتباطی دوباره برمبنای تغییرات روز دنیا و نیازهای جدید با مشتریان برقرار کند.
    2. هویتی جدید ایجاد کند تا بتواند مجدداً میان رقبا در بازار قرار بگیرد.

بازسازی کردن برند اتفاق خوبی برای افزایش فروش یک شرکت می تواند باشد، همچنین می‌تواند چرخه‌ی محصول را در بازار گسترش دهد؛ بااین‌حال، اگر این کار به‌درستی انجام نشود، احتمال دارد نتایجش فاجعه‌بار باشد، یک فرآیند اشتباه می تواند مشتریان وفادار شرکت را فراری دهد پس برای موفق بودن ریبرندینگ حتما باید با یک متخصص در این زمینه مشاوره کنید.

چرا ریبرندینگ یا بازسازی برند اهمیت دارد؟

هر شرکتی ممکن است روزی از روی ناچاری به ریبرندیگ رو آورد،  جالب است بدانید شرکتی مثل پپسی تا به‌حال یازده بار ریبرندیگ انجام داده است. ریبرند کردن می‌تواند یک استراتژی خوب برای شرکت شما باشد. در زیر اتفاقاتی را دسته بندی کرده ایم که بهتر است در صورت وقوع، ریبرندیگ انجام دهید:

تاثیر برندینگ بر کسب و کار
بیشتر بخوانید

1. تغییر رهبری شرکت

برندها معمولاً با رهبر شرکت در ارتباط اند؛ به خصوص در شرکت‌های خصوصی که نام تجاریشان را بنیان‌گذار مشخص کرده است. زمانی‌ که رئیس شرکت تغییر کند یا به یک صاحب دیگر واگذار گردد، یک برند جدید، راهی برای بازتاب این انتقال خواهد بود. معمولاً تغییر رهبری، تأثیر زیادی بر بخش‌های مختلف سازمان می‌ گذارد. اینجاست که ریبرند کردن نام تجاری، تا حدودی می‌ تواند این تغییرات را انعکاس دهد.

2. تغییر نام تجاری

گاهی برندها برای ارائه‌ی نسخه‌ی متفاوت و بهینه‌ی خود، به تغییر نام تجاری نیاز خواهند داشت. این کار می‌تواند به یافتن مخاطبان جدید کمک شایانی بکند. باید گفت یکی از بهترین روش‌ها برای تغییر نام تجاری، ریبرندینگ می باشد.

3. تازه شدن برند در ریبرندینگ یا نوسازی برند

گاهی برندها پس از مدتی به تازه شدن نیاز دارند تا طراحی و پیامشان مطابق با طرح‌های روز دنیا تغییر نماید و هدف‌های جدید خود را در بازار نشان دهند. بی‌توجهی به این مسئله می‌تواند باعث شود که رقبا سهم بازار شرکت را به‌مرور از آن خود بکنند.

4. تکامل بینش مشتریان

رفتار و دیدگاه‌های مصرف‌کنندگان به‌مرور زمان تکامل یافته و شما باید همگام با این تغییرات، برندتان را نیز تغییر دهید. همچنین تغییرات تکنولوژی، مفاهیم تازه و راحتی بیشتر را می‌توان از دلایل ریبرندینگ کردن دانست.

5. ادغام دو شرکت

هنگامی‌که یک شرکت با شرکت دیگری ادغام می‌شود، لازم است پیام و لوگوی شرکت نیز تغییر یابد و عناصر کلیدی برند جدید بر آن اضافه گردد. این ریبرند کردن می‌تواند تغییر نام کلی باشد یا صرفاً تغییراتی جزئی در همان نام قبلی.

تبلیغات محیطی و انواع آن
بیشتر بخوانید

نوسازی برند

استراتژی ریبرندینگ یا نوسازی برند

برای پیاده سازی موفقیت آمیز استراتژی ریبرندینگ خود، ابتدا در مورد متخصص حرفه ای در این زمینه تحقیق نمایید. در قدم بعدی، شما باید بازار هدف برند خود را دوباره با استفاده از تحقیقات بازار در مورد دموگرافیکی که می خواهید با ریبرندینگ به آن ها دسترسی پیدا کنید تعیین نمایید.

 توجه داشته باشید که تمامی ریبرندها به صورت یکسان اجرا نمی شوند، بنابراین باید اول تصمیم بگیرید که ریبرندینگ جزئی یا کلی برای شما بهتر است.

ریبرندینگ کلی و جزئی

هر چقدر برند و بیزینس شما بیشتر اثبات شده و محبوب باشد، چیزهای بیشتری را در ریبرندینگ از دست خواهید داد. در اینصورت، یک ریبرندینگ جزئی برای کمپانی شما بهتر است و به شما کمک می کند که وفاداری به برند خود را حفظ کنید، در حالی که تصویر برند خود را برای هم جهت بودن با تغییر و تحول ها تازه خواهید کرد.

اما اگر شما به دنبال تغییر کلی شخصیت کمپانی و اهداف و ارزش های متفاوتی هستید، یک ریبرندینگ کلی کاملا برای شما مناسب است. این آپشن معمولاً برای شرایطی مانند ادغام کمپانی ها، تغییر کلی محصولات و یا دیگر تغییر و تحولات بنیادی این چنینی مفید خواهد بود. در اینجا، همه چیز آماده تغییر است، از نام گرفته تا اهداف شما، بازار شما و شخصیت برند شما.

اگر ریبرند جزئی یک نقطه تماس سریع است،‌ ریبرند کلی یک تغییر و تحول اساسی است.

زمانی که تصمیم گرفتید که کدام یک از این دو مدل ریبرندینگ بیشتر برای شما کارایی دارد، می توانید به این ۵ قدم اشاره شده در پایین برای پیاده سازی موفقیت آمیز ریبرندینگ نگاهی داشته باشید.

گرافیست های مشهور ایران و جهان
بیشتر بخوانید

 

برای دریافت مشاوره با ما در تماس باشید 09144066071

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *