استاپ-موشن

استاپ موشن تبلیغاتی

استاپ موشن چیست؟ چه قواعدی برای ساخت آن وجود دارد؟

اگر تاکنون اسم استاپ موشن تبلیغاتی را نشنیده باشید ولی تاکنون بارها انیمیشن های ساخته شده با این روش را تماشا کردید. در واقع استاپ موشن یکی از تکنیک های  انیمیشن (پویا نمایی) است که در آن یک شیء یا مدل ثابت (که می تواند عروسک، لوگو، نقاشی و … باشد) را مقدار کمی حرکت می دهند و با دوربینی که ثابت واقع شده است از هر فریم عکس برداری یا فیلمبرداری می کنند. سپس از پشت سر هم قرار دادن تصاویر این حرکت های فریم به فریم، تصویر حرکت القا می شود.

تاریخچه استاپ موشن

هنر استاپ موشن بسیار قدیمی بوده و حدودا قدمتی برابر با صنعت سینما دارد. در آن زمان کارگردانان فیلم‌های مختلف، به دنبال راهی برای حرکت بخشیدن به اجسام بودند و این گونه بود که ایده استفاده از این تکنیک به ذهنشان رسید. اولین استفاده از این هنر بر می گردد به دوره ی آغازین تاریخ سینما زمانی که آلبرت اسمیث و جیمز استوارت بلکتون در فیلم Humpty Dumpty Circus  در سال ۱۸۹۷ استفاده کردند. ۳۵ سال پس از آن امریکا تولید انیمیشن های استاپ موشن را شروع کرد و آغازگر این جریان شخصی به نام ویلیس  اوبراین بود.

استاپ موشن‌ها، سال‌ها برای ساخت جلوه‌های ویژه مورد استفاده قرار می‌گرفت. شاید برای شما جالب باشد که بدانید فیلم‌های جذاب و به یاد ماندنی  Star Wars و The Terminator و Robocop  نیز با استفاده از این تکنیک ساخته شده است.

استاپ موشن هندوانه

با انواع استاپ موشن (stop motion) آشنا شوید

همان طور که گفته شد، برای ساخت این نوع انیمیشن‌ها، از اجسام و وسایل متنوعی استفاده می‌شود و همین امر سبب پدید آمدن انواع استاپ موشن شده است. در ادامه با اقسام مختلف این هنر آشنا خواهید شد:

  • انیمیشن استاپ موشن عروسکی (puppet Animation)

در انیمیشن عروسکی، عروسک هایی که دارای مفصل قابل حرکت هستند، مورد استفاده قرار می گیرد. برای این که انعطاف پذیری این عروسک ها بیشتر شود، درون بدنه آن ها اسکلت هایی قرار می دهند تا مفاصل آن ها بتواند به صورت نرم تکان خورده و نمایش نتیجه بهتر و جذاب تری داشته باشد.

در روش انیمیشن عروسکی برای راحتی کار، از یک عروسک چندین حالت می سازند تا از نماهای مختلف نیازی به حرکت دهی مجدد نباشد. در استاپ موشن های عروسکی علاوه بر بهره مندی از متخصص تصویر برداری ، به یک طراح حرفه ای عروسک نیز نیاز می باشد.

استاپ-موشن-عروسکی

  • انیمیشن مدل (model Animation)

انیمیشن های مدل که بی شک تمامی افراد آن را مشاهده کرده اند، در محیطی رئال و با کاراکترهای واقعی ساخته می شود. در واقع برخی از فیلم را که نمی توان به صورت واقعی حالا به دلیل سخت بودن و یا هزینه بالا و یا هر دلیل دیگری اجرا کرد را با استفاده از جلوه های ویژه و با تکنیک کات و جلوه دادن درست می کنند. برای این کار استاپ موشن مورد استفاده قرار می گیرد.

  • انیمیشن خمیری (clay Animation)

انیمیشن های خمیری بسیار شبیه به انیمیشن عروسکی هستند با این تفاوت که ساختار کاراکترها با یکدیگر متفاوت است. در انیمیشن های خمیری از گل، خمیر و یا هر شی دیگری که قابل حالت دهی باشد، استفاده می شود.

اثربخشی تبلیغات
بیشتر بخوانید

در این نوع انیمیشن نیز کاراکترها دارای اسکلت هستند تا بتوان آن ها را به راحتی تغییر حالت داد. سریال های استاپ موشنی همچون پت و مت و بره ناقلا یکی از بارزترین نوع انیمیشن خمیری به شمار می روند که از محبوبیت بالایی نیز بر خوردار می باشند. استاپ موشن خمیری رایج ترین شکل ساخت استاپ موشن می باشد که انیمیشن های معروف و موفق بسیاری در طی نیم قرن اخیر با بهره گیری از این روش تولید و به نمایش درآمده اند.

استاپ-موشن-خمیری

  • انیمیشن اشیاء

انیمیشن اشیا همانطور که از اسم آن پیداست، به جای کاراکتر و عروسک، از اشیای واقعی استفاده می کنند. در واقع می توان گفت که سوژه اصلی این انیمیشن ها اشیا می باشند که بهترین روش تبلیغات محصول به شمار می رود.

در انیمیشن اشیا از تکه های روزنامه و اشیاء نیز به عنوان المان های تصویری استفاده می نمایند که به انیمیشن های گرافیکی نیز معروف است. امروزه بسیاری از برند ها و شرکت های معتبر جهانی در تبلیغات تصویری خود از ایده های استاپوشن استفاده می کنند.

استاپ-موشن-اشیا

  • پیکسلیشن (pixilation)

برای ساخت این مدل از استاپ موشن‌ها، که نسبت به انواع دیگر آن حرفه‌ای تر است، از انسان‌ها استفاده می‌شود. معمولا در فیلم‌های فانتزی و تخیلی که امکان تصویربرداری از بعضی صحنه‌ها در دنیای واقعی وجود ندارد، این تکنیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای اولین بار در سال 1952 و در فیلم کوتاه همسایه ها این تکنیک به کار گرفته شد و شخصیت های انسان داخل فیلم به پرواز درآمدند.

  • انیمیشن کات اوت (cutout Animation)

در تکنیک کات اوت از تکه های پارچه و یا خرده های کاغذ و قرار دادن آن ها در کنار یکدیگر و بر روی زمینه تشکیل می شود. این نوع انیمیشن به صورت دو بعدی اجرا و ساخته خواهد شد. کات اوت به انیمیشن برش نیز شهرت دارد. سیلات انیمیشن یکی از رایج ترین تکنیک کات اوت است که شخصیت ها در آن تنها به شکل سایه قابل مشاهده هستند که برخی از افراد به آن شبح نیز می گویند.

استاپ-موشن-کات-اوت

تفاوت استاپ موشن و موشن گرافیک

نکته قابل توجهی در اینجا وجود دارد که اغلب مردم هنوز تفاوت استاپ موشن و موشن گرافیک را به درستی نمی دانند و گاهی این عبارات را به جای هم به کار می برند. موشن گرافیک معمولا با تنظیم اشیاء انتزاعی، متن و دیگر عناصر طراحی گرافیکی در حرکت همراه است. در مقابل استاپ موشن به عنوان یک شکل هنری خاص از انیمیشن، بیشتر بر روی روش های سینمایی و تکنیک های داستان سرایی برای تدوین یک روایت تمرکز دارد.

طراحی لوگو در عجب شیر
بیشتر بخوانید

همچنین اغلب بر خلاف پروژه های موشن گرافیک که گویندگی و صدا به تاثیر پذیری اثر می افزاید، در استاپ موشن معمولا تصویر به تنهایی بار اصلی بازگو کردن مفاهیم را به دوش میکشد و بعضا جز افکت های صوتی ، به صدای گوینده نیازی نیست. ولی باید بگوییم که استاپ موشن و موشن گرافیک هر دو ابزاری بسیار قدرتمند برای تبلیغات به شمار می روند که نمونه های آن در شبکه های اجتماعی و سایت ها به وفور یافت می شود. استاپ موشن و موشن گرافیک هر دو کاری تخصصی بوده و نقطه مشترکشان این است که شما در مدت کوتاه باید بتوانید کل مفهوم را به شکلی بسیار جذاب به بیننده منتقل کنید.

برای ساخت استاپ موشن موفق باید قواعد مربوط به آن را رعایت کنیم، برخی از این قواعد عبارتند از:

  1. استفاده از تکنیک تهیه ی یک مجموعه از تصاویر ثابت، که قبل از تبدیل شدن به سکانس فیلم، در صحنه ی هر یک از آن ها تغییرات لازم اعمال شده باشد.
  2. استاپ موشن ساخته شده باید  قادر به القاء توهم نوری در بیننده باشند که به موجب آن بیننده تاخیر آهسته ای در دیدن تصاویر تجربه کند، چشم ها در فواصل بین تصاویر ثابت به طور طبیعی پر می شوند و توهم حرکت تصاویر در مغز ایجاد می گردد.
  3. نیاز به آنالیز دقیق زمان برای هر حرکت ویژه وجود دارد.
  4. برای ساخت استاپ موشن حرفه ای باید آن را به یک تیم متخصص بسپارید.

مراحل ساخت یک استاپ موشن ساده

حال به مراحل ساخت  یک استاپ موشن و برخی از پیش نیاز هایی که احتیاج است، می‌ پردازیم. این مراحل عبارتند از:

شرایط عکس‌ برداری از سوژه

  • برای تهیه یک استاپ موشن حتما می بایست دوربین خود را در یک مکان ثابت و بدون لرزش قرار بدهید. باید به این نکته توجه کنید که کوچکترین حرکتی هنگام عکس‌ برداری در نتیجه کار کاملا مشخص می شود.
  • هنگام عکس‌ برداری به وسیله دوربین یا گوشی از طریق کنترل از راه دور این کار را انجام بدهید و یا تایمر دستگاه عکسبرداری خود را فعال نمایید.
  • به جای استفاده از نور خورشید از نور پروژکتور یا نور چراغ استفاده کنید؛ چرا که فرآیند ساخت استاپ موشن طولانی بوده و در طول روز نور خورشید جابه جا می شود و بر کار شما تاثیرات منفی می‌ گذارد. اما یک منبع نور مصنوعی ساعت‌ ها بدون حرکت در دسترس شماست.
  • در حین عکس‌ برداری حواستان به سایه‌ های ایجاد شده در کار باشد. این سایه‌ ها در زمان عکس‌ برداری ممکن است نامرئی و یا کمرنگ به نظر بیایند اما حین تدوین در رنگ فریم‌ ها تاثیرگذار می باشند.
  • برای نتیجه بهتر در کار صحنه ثابتی در پشت کار خود داشته باشید. برای اینکار از یک کاغذ تک رنگ و یا پرده سبز عکاسی استفاده کنید.
طراحی لوگو در اراک
بیشتر بخوانید

تهیه عکس‌ ها از سوژه

بخش جذاب کار مربوط به قسمت عکاسی است. این قسمت ساده ولی طبیعتا به زمان بر است. برای عکاسی به روش استاپ موشن مراحل زیر را انجام دهید:

  1. صحنه عکاسی را آماده نمایید.
  2. عکس بگیرید.
  3. تغییر کوچکی در صحنه ایجاد کنید.
  4. عکس دوم را بگیرید.
  5. تغییر جزئی دیگری در صحنه ایجاد کنید.
  6. عکس سوم بگیرید.
  7. این قدم‌ها را آنقدر تکرار کنید تا کارتان تمام شود.

تعداد عکس‌ های گرفته شده در فرآیند استاپ موشن باید با حداقل ۱۰ فریم بر ثانیه تطابق داشته باشد. یعنی برای ساخت یک کلیپ ۱۰ ثانیه‌ای حداقل به ۱۰۰ عکس مناسب متوالی نیاز دارید در غیر این صورت ممکن است نتیجه مطلوبی نداشته باشید.

استاپ-موشن-هندوانه

زمان استاپ موشن

تایم استاندارد استاپ موشن های تبلیغاتی معمولا یک دقیقه می باشد ولی می توان آن را کم و یا زیاد کرد. برای بازدهی بیشتر استاپ موشن های تبلیغاتی معمولا این انیمیشن را در زمان یک دقیقه ای می سازند تا در این مدت کوتاه مفهوم به خوبی باید به مخاطب منتقل شود.

عصر جدید تبلیغاتی با استاپ موشن

در سال های اخیر تبلیغات با استاپ موشن به دلیل وجود طرفداران فراوان رواج زیادی پیدا کرده و تبلیغات با این هنر زیبا بازخورد بسیار خوبی داشت به همین دلیل امروزه استفاده از استاپ موشن یکی از روش های بسیار مفید و تاثیرگذار برای تبلیغات است.

همچنین به دلیل جذابیت استاپ موشن استفاده از آن در تبلیغات تلوزیون و شبکه های اجتماعی نیز وجود دارد و شما می توانید شیوه های متفاوتی از استاپ موشن را در هر شبکه اجتماعی ای به وضوح مشاهده کنید. بی شک یکی از بهترین گزینه های موجود برای تبلیغات تصویری و ویدئو مارکتینگ، استفاده از استاپ موشن می باشد.

شما عزیزان می توانید برای دریافت مشاوره و سفارش استاپ موشن مد نظر خود با تیم متخصص آنکادر در ارتباط باشد.

جمع بندی پایانی

در این مقاله بیان کردیم که استاپ موشن چیست و با چه قواعدی  می‌توان یک استاپ موشن حرفه‌ای ساخت. یکی از تکنیک‌های ساخت انیمیشن و ویدئوهای کوتاه، استاپ موشن است؛ شاید در بسیاری از انیمیشن‌ها این روش را دیده‌باشید و از تماشای آن نیز لذت برده باشید. استاپ موشن‌ها جذابیت‌های خاص خود را دارند که علاوه بر انیمیشن‌ها، در جلوه‌های ویژه بسیاری از فیلم‌های سینمایی قدیمی، استفاده شده است. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. چند انیمیشن را می شناسید که در آن، تکنیک استاپ موشن به کار رفته باشد؟ نظرات جذاب خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.

 

برای دریافت مشاوره با ما در تماس باشید 09144066071

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *