N5

علائم و نماد های روی بسته بندی

مفهوم نماد و علائم روی بسته بندی

با خرید هر محصول بهتر است ابتدا به علائم، اعتبار و سلامت محصول و بسته بندی دقت نمایید. این علامت ها بر روی محصولات، راهنمای خوبی جهت نگهداری، استفاده ی درست محصول و بازگردانی بسته بندی است. محصولات شکستنی، مواد غذایی، جهت قرار گیری در بسته بندی و استفاده، علائمی دارند که بهتر است معانی آن ها را بدانید. اصولا طراحان بسته بندی محصولات، با این علائم به خوبی آشنایی دارند و از آن ها به طور صحیح در طراحی استفاده می کنند. در طراحی بسته بندی مواد غذایی، دارویی و سایر کالا ها اعلان و هشدار های خاص خود را دارند که گاهی در سراسر جهان به طور مشترک استفاده می شوند. در ادامه با ما همراه باشید تا معانی این علامت ها را بررسی نماییم.

  • علائم روی بسته بندی؛ بازیافت

یک نماد بین المللی با مفهوم قابل بازیافت بودن کالا یا بسته‌بندی آن، که بر روی بسیاری از بسته‌بندی‌ ها مشاهده می‌ شود. این نماد مفهوم قابل بازیافت بودن کالا یا بسته‌ بندی را به مصرف‌ کننده می رساند تا مبادا آن را هدر دهد. به عبارت بهتر این نماد مصرف‌ کننده را تشویق می‌ نماید تا این نوع بسته‌ بندی یا کالا را داخل سطل‌ های مخصوصی که برای این کار در نظر گرفته شده، بیندازد نه سطل زباله‌ های معمولی.

 

  • بسته بندی های قابل بازیافت حاوی پلی اتیلن ترفنالات

پلی اتیلن ترفنالات (که به اختصار PET نامیده شده است) ماده ایست که کاربرد گسترده در بسته‌ بندی کالا های مختلف از جمله نوشیدنی‌ ها دارد. این ماده تا ٩٠ درصد قابل بازیافت‌ است و این مسئله کاملا در طراحی نماد گنجانده شده و به مصرف‌کنندگان این واقعیت گوشزد می‌ کند، به این امید که سرنوشت چنین بسته‌ بندی‌ هایی به سطل‌ های مخصوص زباله‌ های قابل بازیافت ختم شود.

از سوپر مارکت تا گالری هنری
بیشتر بخوانید

 

  • بسته بندی های قابل بازیافت حاوی آلومینیوم

حروف alu نقش بسته در مرکز نماد به معنای وجود آلومینیوم در این ظروف  می‌ باشد. چنین بسته‌ بندی‌ هایی را می توان بازیافت کرد و مجدداً مورد استفاده قرار داد. پس بهتر است به دقت به قوطی نوشیدنی‌ ها نظر بیندازید چرا که اغلب آن ها از آلومینیوم ساخته شده‌ اند و این نماد بر رویشان خود نمایی می‌ کند.

 

  • پاگیزگی محیط زیست (علامت سطل زباله)

این علامت به افراد یاد آوری می کند تا بسته بندی محصول را در سطل زباله بیاندازند و به حفظ پاکیزگی شهر و روند بازیافت زباله کمک نمایند. این علامت سطل زباله بر روی بسته بندی های کشور انگلیس بیشتر به چشم می خورد و به عنوان “بریتانیا را پاکیزه نگهدارید” مشهور است.

 

  • علامت استاندارد روی بسته بندی

علامت استاندارد یکی از مهم ترین و اساسی ترین علائم روی بسته بندی انواع محصولات خوراکی و مصرفی است. این علامت نشانگر تعهد و ضمانتی است که کالا در تولید محصول با استاندارد های ملی دارد.

  • علائم روی بسته بندی های غذا و دارو

این علامت را بر روی انواع محصولات دارویی و مواد غذایی می توان یافت. در پایین علامت غذا و دارو شماره پروانه ساخت قرار دارد که نشان دهنده ی استان تولید کننده و شماره اختصاصی محصول است.

  • علائم تعهد تولید کننده

وجود این نماد روی بسته بندی نشان تعهد تولید کننده می باشد که به معنی این است در تولید خود هیچ گونه کپی برداری از نمونه خارجی نکرده و در بازگویی حقایق و تبلیغات اغراق و زیاده گویی انجام نشده است.

اصول مهم در طراحی کارت ویزیت
بیشتر بخوانید

  • چوب جنگل های ماندگار از جمله علائم روی بسته بندی

با دیدن این علامت، دوست داران محیط زیست حتما خوشحال می شوند چرا که این علامت دال بر تهیه محصول از جنگل هایی است که در ازای قطع هر درخت، درختی دیگر کاشته می شود.

  • علامت نحوه ی صحیح قرار گرفتن بسته

نوک فلش نشان دهنده جهت قرارگیری بسته بندی است تا باعث، ریختن، آسیب دیدن و تغییر شکل محصول نگردد.

  • نماد روی بسته بندی کالا های شکستنی

چاپ علامت شکستنی روی کارتن به شما اطلاع می دهد محتویات بسته، قابل شکستن و یا آسیب دیدگی جدی بوده و باید در حمل آن احتیاط نمایید.

برای دریافت مشاوره با ما در تماس باشید 09144066071

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *