تاثیر مسکات بر برند

مسکات چیست و تاثیر آن بر برند

مسکات چیست و چه تاثیری در برند دارد؟

مسکات (Mascot) در واقع یک شخصیت طراحی شده است که از تاثیر آن بر برند می‌ توان گفت که معرف آن است. هر شرکتی می‌ تواند از کاربردهای مسکات برای بازاریابی قوی‌ تر بهره ببرد. در این روش شرکت‌ ها با استفاده از طراحی یک شخصیت واقعی یا خیالی، جاندار یا غیر جاندار و یا هر خلاقیت دیگری اقدام به طراحی یک لوگوی مسکات می‌ نمایند که این لوگو در آینده تبدیل به داستان آن‌ ها خواهد شد.

لوگو مسکات یک لوگوی منحصر به‌ فرد است که کم‌ کم تبدیل به یک طرح نوستالژی برای کاربران شده و از این پس هر کس با دیدن این طرح به یاد شرکت مذکور خواهد افتاد. اما این موضوع که طراحی مسکات چه اصولی دارد و چقدر می‌ تواند روی برندینگ شما تأثیر بگذارد، بحثی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

تاثیر طراحی مسکات بر برند

طراحی مسکات برای برند های مختلف نیازمند رعایت پارامترها و معیار های مهمی نیز است که عدم دقت به این معیار ها می‌ تواند پروژه‌ ی شخصیت تبلیغاتی شما را با شکست روبرو کند و یا تأثیر لازم را روی مخاطب نگذارد.

در طراحی مسکات در درجه‌ ی اول بایستی نوع برند خود را در نظر بگیرید. برای مثال استفاده از طرح یک دلقک برای طراحی شخصیت تبلیغاتی همیشه یکی از ایده‌ های اصلی در نظر گرفته می‌ شود، اما آیا دلقک می‌ تواند نماد خوبی برای یک شرکت تولید کننده‌ ی لوازم خانگی باشد؟

دومین معیاری که بایستی در طراحی مسکات به آن توجه داشت، منحصر به‌ فرد بودن است. بدون این گزینه اصلا قرار دادن نام مسکات روی طراحی شما خیلی معنایی نخواهد داشت.

 شباهت داشتن مسکات شما با شخصیت‌ های تبلیغاتی سایر برند ها حتی می‌ تواند در جهت عکس رفتار کرده و برند شما را خدشه‌ دار کند. از این رو برخلاف تصور عموم، المان‌ های آماده نباید مورد استفاده قرار بگیرند.

مارکتینگ پلن چیست؟
بیشتر بخوانید

چه زمانی می توان از تاثیر مسکات بر برند استفاده کرد؟

فرض کنید شما در حال ساخت یک تیزر یا بنر تبلیغاتی برای تجارت خود هستید. اولین و مهم‌ ترین هدفی که این تیزر و این بنر باید شما را به آن برساند، ماندگاری در ذهن بیننده است. از این رو شرکت‌ های بزرگ گاها با استخدام چندین طراح و با صرف هزینه‌ های بسیار زیاد به دنبال ایده‌ های خاصی هستند که هرگز از یاد ها نرود.

در بعضی مواقع به دلیل زیاد شدن این روش‌ ها، این پروژه‌ ها با شکست روبرو شده و جایگاهی در ذهن بیننده ایجاد نمی‌ کنند. استفاده از طرح‌های سه‌ بعدی یا طرح‌ هایی مانند ایجاد یک سؤال در ذهن مخاطب از جمله‌ ی این روش‌ ها می‌ باشند که اخیرا مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

اما مسکات راه‌ حلی ساده‌ تر و البته صد برابر قدرتمند تر برای بازاریابی است. شما با طراحی مسکات برای برند خود، البته اگر به یک طراح ماهر، سفارش دهید و معیار های طراحی مسکات را نیز رعایت کرده باشید، می‌ توانید برای همیشه در ذهن مخاطبین خود ماندگار باشید.  به عنوان مثال از یک طراحی مسکات در ایران می‌ توان به ایده پردازی شرکت چی توز اشاره کرد.

مسکات در برندسازی

مراحل طراحی شخصیت تبلیغاتی

در ادامه مراحل طراحی شخصیت تبلیغاتی را بیان می‌ کنیم:

مرحله‌ی اول: شخصیت مورد نظر خود را انتخاب کنید.

برای انتخاب شخصیت تبلیغاتی خود شما بایستی از میان سه گروه انتخاب نمایید:

– کاراکتر انسانی

– کاراکتر حیوانی

– کاراکتر اشیاء

مرحله دوم: به شخصیت‌پردازی کاراکتر انتخابی خود بپردازید.

فراموش نکنید که شخصیت تبلیغاتی بسیار فراتر از یک لوگو معمولی و یا طرح‌ های تبلیغاتی رایج است. این شخصیت بایستی دارای یک داستان قوی باشد و این داستان را به بیننده القا نماید. از این رو در درجه اول خود شما در طراحی باید بتوانید این داستان‌ سرایی را درباره شخصیت انتخاب شده تصور نمایید.

هویت داینامیک برند (گردآورنده: علی سیابانی)
بیشتر بخوانید

بهتر است از خود بپرسید که شخصیت طراحی شده قرار است چه جیزی را به بیننده القا نماید و چه ارتباطی با شرکت شما دارد؟ دست زدن به یک طراحی بدون چنین ایده پردازی این طرح را تبدیل به یک طرح معمولی خواهد کرد.

 برای مثال اگر دارای یک شرکت آموزشی هستید می‌ توانید از طرح یک معلم و یا دانش‌آموز بهره ببرید. این چنین طرحی به خودی خود محتویات شغل شما را به بیننده القا می کند.

از این گذشته باید برای شخصیت تبلیغاتی خود احساس تعریف کنید. تبیین این احساسات به‌ صورت مستقیم به نوع کسب‌ و کار شما باز می‌گردد. مثلاً اگر تولید کننده لاستیک هستید می‌ توانید از احساساتی مانند با صلابت بودن و محکم بودن استفاده کنید.

مهربانی، رفاقت، صمیمیت و حتی لحن شخصیت بایستی در این مرحله تعریف شود. اگر قرار است شخصیت شما صحبت کند، تن صدا، لحن، نوع گفتار و از این قبیل موارد را نیز بایستی در این مرحله برای وی تعریف کنید.

مرحله سوم: آغاز داستان خود را بدانید.

اصلا لازم نیست در همان زمان طراحی کاراکتر تبلیغاتی خود کل داستانی که قرار است این شخصیت داشته باشد را مشخص نمایید. اما حتما باید آغازی برای این داستان بیابید. برای مثال به کاراکتر عمو یادگار دقت کنید.

این کاراکتر از ابتدا قرار بود با پوست خود گرمابخش بیننده باشد و گرما را به طرف مقابل هدیه کند. اما بعدها حتی در تبلیغات کولر نیز به کار گرفته شد. از این رو شما باید حداقل داستان اولیه را در ذهن تداعی کنید.

معنی رنگ های به کار رفته در لوگو
بیشتر بخوانید

مرحله چهارم: قبل از تثبیت طرح نهایی به محل استفاده از آن نیز دقت نمایید.

دقت کنید که قرار است کاراکتر طراحی شده نهایی را در کجا استفاده کنید. روی وب‌سایت خود؟ پس به رنگ زمینه‌ ی وب‌ سایت نگاهی بیندازید. در شبکه‌ های اجتماعی؟ کاراکتر باید با اندازه‌ های این شبکه‌ ها تضادی نداشته باشد.

حتی می‌توانید کاراکتر نهایی را در چند رنگ آماده کنید تا در صورت نیاز بتوانید از آن برای بخش‌های مختلف استفاده کنید. این طرح از این پس تبدیل به امضای برند شما خواهد شد.

تأثیر مسکات بر برند

برای اینکه تأثیر مسکات بر برند را بدانید بایستی در ذهن خود به برندهایی رجوع نمایید که از این قابلیت در برندینگ خود استفاده کرده اند. اولین و مهم‌ترین تأثیر شخصیت تبلیغاتی روی برند منحصربه‌فرد نمودن آن در برابر سایر رقبا است.

با این شخصیت شما دیگر نیازی به یک معرف در بازار شلوغ و پر رقیب ندارید. علاوه بر این وجود لوگو مسکات می‌تواند منجر به یک تعامل عمیق میان برند و مخاطب شده و ارتباط نزدیکی نیز با وی رقم بزند. در واقع این شخصیت به مرور داستان برند شما را تکامل می‌بخشد و از این پس بیننده و مخاطب شما با زبان مسکات سخنان شما را خواهند شنید.

جدای از این قابلیت‌ها و تاثیرها این نوع لوگو می‌تواند حس اعتمادپذیری بیننده را نیز نسبت به برند شما جذب نماید. شرکت‌هایی که از شخصیت تبلیغاتی استفاده می‌نمایند اعتمادسازی خوبی در بین طرفداران خود ایجاد می‌کنند. از این رو این شخصیت در برانگیختن حس اعتماد سایرین نیز نسبت به برند شما تأثیر زیادی خواهد داشت.

برای دریافت مشاوره با ما در تماس باشید 09144066071

یک پاسخ

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *