لوگو-اپل

مطالعه طراحی لوگو اپل و تاریخچه آن

انتخاب نام اپل و تاریخچه آن

اپل شرکت آمریکایی ست که در حوزه فناوری فعالیت دارد و محل استقرار آن در شهر کالیفرنیا می‌باشد. اپل با لوگوی زیابیش، طراحی، تولید و فروش محصولات الکترونیکی نظیر لپ‌تاپ، گوشی موبایل ونیز ارائه خدمات آنلاین را بر عهده دارد. گوشی آیفون، ساعت های دیجیتال، دستگاه پخش آی‌پاد و کامپیوترهای سری مک از معروف‌ترین محصولات این شرکت هستند.App Store، iCloud و iTunes سرویس‌های آنلاین اپل هستند. شرکت اپل توسط استیو جابز، استیو وزنیاک و رونالدوین با هدف طراحی و فروش کامپیوترهای شخصی در 1976 تاسیس شد.

تاریخچه انتخاب نام اپل، به نقل از استیو جابز، به زمانی که وی رژیم میوه‌خواری داشته و به بازدید از باغ سیب، برمیگردد. او با خود می اندیشید که نام Apple نامی جالب، باطراوت و جذاب است.

و در سال 1977 نام رسمی AppleComputer, Inc برای آن انتخاب شد و در سال 2007 نام آن به AppleInc تغییر یافت تا بیانگر تغییر گرایش اپل به سوی تولید محصولات الکترونیکی متنوع باشد. شرکت اپل پس از سامسونگ دومین شرکت بزرگ فناوری اطلاعات در دنیا و سومین تولیدکننده گوشی‌های موبایل دنیا است. برند اپل معتبرترین برند دنیاست که بالغ بر 118 میلیارد دلار ارزش دارد.

لوگو اپل چطور ایجاد شد؟

لوگو اپل یک لوگو تصویری قلمداد می‌شود، این تصویر برند برای اولین بار در سال 1976 توسط رونالد وین (سومین بنیانگذار شرکت اپل) طراحی شد. او این کار را به آیزاک نیوتن مرتبط کرد. البته در همان ابتدا شباهت زیادی به یک نقشه و قصه‌گویی هنری داشت به طوری که مخاطب می‌توانست جزئیات در آن را به یک داستان تبدیل کند.

ترند جدید برندینگ در سال 2024
بیشتر بخوانید

در طرح اولیه، رونالد وین، نیوتن را در حالت نشسته زیر درخت کشیده است و یک سیب هم در بالای سر او قرار دارد. گویی سیب در حال افتادن است و یک اتفاق غیرمنتظره هم خواهد افتاد.

اولین-لوگو-اپل

لوگو اپل در گذر زمان

اما لوگوی برند اپل در گذر زمان تغییرات زیادی کرده و دلیل آن هم واضح است. اولین لوگوی طراحی شده برای چسباندن بر روی محصولات دیجیتالی مناسب نبود. استیو جابز و تیمش تصمیم گرفتند طرح جدیدی را جایگزین کنند. به همین دلیل به سراغ یک طراح معروف رفتند.

راب جانوف (Rob Janoff) همان فردی بود که استیو جابز و تیمش به دنبال او بودند. او بعدها گفته بود که با یک طوفان فکری زیاد و بحث با تیم شرکت اپل، سرانجام به سراغ یک سیب گاز زده رفت. او درخت و نیوتن را از نقاشی که نامش را لوگو گذاشته بودند، حذف و فقط یک سیب را انتخاب کرد.

اما دلیل این کار چه بود و چرا یک سیب گاز زده را به عنوان لوگوی شرکت اپل انتخاب کرد؟ راب جانوف در پاسخ به ابهامات و سوالات خبرنگارها گفته بود: «چون سیب و گیلاس و گوجه فرنگی از نظر ظاهری شباهت زیادی به هم دارند و فقط اندازه‌های آن‌ها با هم تفاوت دارد، من آن را گاز زده طراحی کردم تا مخاطب تشخیص دهد این لوگو، یک سیب است.»

جانوف برای جلب رضایت جابز طرح‌های متعددی به وی ارائه کرد، اما جابز اصرار داشت که طرح سیب، رنگی باشد تا بازتاب علاقه‌مندی شرکت اپل به اصول انسانی باشد.

مارکتینگ پلن چیست؟
بیشتر بخوانید

لوگو-رنگی-اپل

وقتی محصولات اپل راهی بازار شدند، واکنش زیادی در برابر این برند دیده نمی‌شد. شاید همین موضوع بود که استیو و سایر همکارانش را به فکر تغییر در لوگو اپل انداخت. آن‌ها دقیقا 21 سال بعد (1998) تصمیم گرفتند تغییراتی را بر روی رنگ تصویر برندشان ایجاد کنند.

کار آن‌ها چیزی نبود جز اینکه رنگ‌ها را از بین بردند و سیب گاز زده را به طور کامل سیاه کردند. این بار البته اپل دیگر کاملا شبیه به سایه یک سیب گاز زده شده بود. اما باز هم مدیران اپل از این وضعیت برند رضایت زیادی نداشتند.

لوگو-های-اپل-در-طول-تاریخ

لوگو اپل در حال حاضر

زمانی که محصولات اپل بازار دنیا را قبضه کرده بودند، دیگر اپل نیازی به خودنمایی برای دیده شدن بیشتر نداشت. حالا به سراغ طرح‌های ساده‌تری می‌گشت تا راحت‌تر توسط طرفدارانش پذیرفته شود. این بار تغییرات، تصویر برند را به یک طرح خاکستری رنگ تبدیل کرده بود.

اگرچه طرح جدید نسبت به موارد قبلی ساده‌تر بود، اما همچنان جذاب است و برای بسیاری از طرفدارانش در دنیا به عنوان یک لوگوی منحصر به فرد شناخته می‌شود.

لوگو-اپل-در-حال-حاضر

گفتنی است که استیو جابز و استیو وزنیاک هر دو از طرفداران گروه موسیقی بیتلز بودند اما شرکت انها با شرکت مولتی‌مدیای Apple Corps Ltd به واسطه تشابه نام و لوگوی تجاری دچار اختلاف شد. این شرکت توسط گروه بیتلز در 1967 فعالیت خود را آغاز کرده بود. این اختلاف‌نظر منجر به بروزداد خواهی و تنش‌های متعددی میان دو شرکت شد که بالاخره در 2006 رأی نهایی به نفع شرکت کامپیوتری اپل صادر شد .

منظور از معماری برند چیست؟
بیشتر بخوانید

به رغم شایعات بسیار و گمانه زنی های مختلف، این اتفاقات تاریخچه طراحی لوگوی اپل هستند که به صورت رسمی منتشر شده است.

 

برای دریافت مشاوره با ما در تماس باشید 09144066071

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *