کالیگرافی-چیست-و-تاثیر-آن-بر-برند

کالیگرافی حروف در اسم و تاثیر آن در برند سازی

مفهوم کالیگرافی

معمولا می ­شنویم که انسان ­ها حافظه ­ی تصویری خیلی خوبی دارند و تصاویر را بهتر از متون به خاطر می­ سپارند. همچنین تصاویر به علت جذابیت بیشتری که دارند بیشتر از حروف افراد را به سمت خود می­ کشانند. اما تا به حال به این فکر کرده‌ اید که چگونه می‌ توان نظر مخاطب را به نوشته ­ای که تصویر ندارد جلب کرد؟ بسیاری از افراد از روش­ هایی مثل بزرگنمایی حروف، رنگ آمیزی برای این کار استفاده می­ کنند. این روش ها گاهی نتایج مطلوبی به دنبال دارند و گاهی هم دردی را دوا نمی کنند. این موضوع سبب شده است که هنر خوشنویسی یا کالیگرافی برای اغلب افراد به ویژه برای طراحان، برندسازان و صاحبان کسب‌ و کار ها اهمیت ویژه‌ ای پیدا کند. این هنر پیچ و خم‌ های مخصوص به خود را دارد که در ادامه‌ ی مقاله آن‌ ها را توضیح خواهیم داد.

کالیگرافی در واقع به طراحی حروف به صورت دست­ نویس گفته می ­شود. این مهارت که اغلب اهداف تزئینی دارد، معمولا با استفاده از مداد یا قلم‌ مو انجام می ­شود. در این هنر بصری که فقط با نوشتار در ارتباط است، حروف و کلمات به شکلی موزون و ماهرانه طراحی می­ شوند. 

متون نوشته شده با این سبک ممکن است همیشه به سادگی خوانده نشوند، اما زیبایی آن­ها هر فردی را تحت تاثیر قرار می ­دهد. دقت داشته باشید که کالیگرافی یک نوع فونت دست ­نویس نیست که آن را از قبل بنویسیم و در دستگاه ­های دیجیتالی ذخیره کنیم، بلکه این هنر کاملا به صورت دستی انجام می­ شود. در این سبک از طراحی زیبانویسی کلمات و حالت دهی به آن ­ها، اثری هنری تولید می­ کند تا نظر مخاطب را به خود جلب نماید.

واژه‌ شناسی کالیگرافی اسم

Calligraphy واژه­ ای غربی است که از کلمات یونانی Graphos (یعنی نوشتن) و Kalli (یعنی زیبا) ریشه می ­گیرد. از معادل‌ های فارسی این کلمه می‌ توان به خوش­نویسی یا زیبانویسی اشاره کرد. این واژه در اواخر قرن 16 وارد برخی از زبان­ های اروپایی و در سال 1613 وارد زبان انگلیسی شد. کتاب­ های انگلیسی از آن زمان تا به حال بین نوشتن عادی و نوشتن به سبک Calligraphy تفاوت قائل می­ شوند.

تاریخچه ی کالیگرافی در دنیا

از همان زمانی که نوشتن تبدیل به راهی برای ارتباط بشر با همنوعان خود شد، انسان ­ها  همواره به دنبال این بوده ‌اند تا نوشته ­های خود را به شکلی زیبا و خلاقانه به نمایش بگذارند. از نوشته­ های مذهبی و حکومتی در زمان یونان باستان و شروع اسلام گرفته تا نوشته ­های لاتینِ شکسپیر، همه از تکنیک خوش­نویسی برای نوشتن متون خود استفاده کرده­ اند.

معمولا گفته می ­شود که اولین بار خوشنویسی سه قرن پیش از میلاد مسیح از چین آغاز شده است. در آن دوره از این تکنیک بیشتر برای طرح­ های تزئینی استفاده می ­شد. با رواج خوشنویسی در دیگر کشور ها، کشور های اسلامی هم در قرن هفتم میلادی شروع به استفاده از آن کردند.
مسلمانان برای نوشتن قرآن بر زیبایی­ های هنری تاکید زیادی داشتند و به همین دلیل زیبایی کلمات تبدیل به موضوعی مهم برای آن­ ها شد. پس از آشنایی با زیبانویسی، کاتبان قرآن آن را با نثر هایی زیباتر و خلاقانه­ تر به جامعه‌ ی اسلامی ارائه کردند.
در غرب با شروع قرن 15 و با به روی کار آمدن ماشین­ های چاپ، تولید متون دست­ نویس کاهش پیدا کرد. با این حال، این موضوع باعث از بین رفتن کالیگرافی نشد. به دنبال فلسفه­ ی پیشنهادی ویلیام موریس و جنبش هنر و مهارت ­ها در اروپا و آمریکا، زیبانویسی دوباره جایگاه خود را پیدا کرد.

مخاطب شناسی
بیشتر بخوانید

در ایران نیز در دوره ­ی قاجار خوشنویسی اولین بار توسط میرزا غلامرضا امیرخانی به صورت حرف ه­ای انجام شد. امیرخانی که یک خوشنویس بود این کار را با استفاده از خط نستعلیق و هنر سیاه مشق انجام داد. امروزه این مهارت هم برای کار های هنری و هم برای اهداف تجاری و برند سازی مورد استفاده قرار می ­گیرد. 

کاربرد کالیگرافی

1. شما می ­توانید از آن استفاده کنید تا نظر مخاطب را جلب کنید

به ندرت پیش می ­آید کسی نوشته‌ ا­ی زیبا و جالب ببیند و به آن توجه نکند. همین موضوع باعث می­ شود که خوشنویسی به شما کمک کند تا نسبت به رقبای خود بیشتر دیده شوید. برای مثال می ­توانید زمانی که برای مصاحبه‌ ی شغلی اقدام می ­کنید، پس از انجام مصاحبه به مصاحبه­ گر یک کارت تشکر بدهید که متن آن را با شکل خوشنویسی نوشته‌ اید. این کار باعث می ­شود در ذهن مصاحبه­ گر ماندگار شوید و او را تحت تاثیر قرار دهید.

2. باعث متمایز شدن برند شما از سایر برندها می­شود

اگر صاحب یک فروشگاه آنلاین هستید، می ­توانید یک متن تشکر خوشنویسی شده در انتهای هر خرید به مشتری نشان بدهید. حتی اگر صاحب یک کافه هم باشید، زمانی که طراحی متن‌ های منویتان به شکل خوشنویسی شده باشد، روی مشتری تاثیرگذار خواهد بود. این کار باعث می ­شود که برندتان بیشتر مورد توجه مشتریان قرار بگیرد و تا مدت زیادی در ذهنشان بمانید. همچنین شما می‌ توایند نام فروشگاه خود را در قالب خوشنویسی یا کالیگرافی روی تابلوی سر در مغازه بنویسید.

3. باعث می شود افراد شما را خاص‌ تر از بقیه بدانند

امروزه همه ­ی ما به صورت مرتب با کامپیوتر یا موبایلمان سر و کار داریم و این موضوع نکات مثبت و منفی خودش را به همراه دارد. یکی از بدی­ های این موضوع کم شدن کیفیت روابط ما با دیگران است.

به همین دلیل اینکه وقت بگذارید و به صورت دستی متنی برای یک نفر بنویسید نشان­ دهنده ­ی اهمیت آن شخص برای شماست. با این کار مخاطب شما در آن روز احساس خاص بودن می ­کند. به همین دلیل در بسیاری از کارت ­های هدیه از این سبک طراحی استفاده می ­شود.

بازسازی برند یا ReBranding
بیشتر بخوانید

کالیگرافی

سبک های گوناگون خوشنویسی

خوشنویسی انواع بسیار زیادی دارد، اما به طور کلی انواع سبک­ های آن را به سه دسته اصلی تقسیم می‌ کنند: غربی، عربی و مشرقی. هر یک از این سبک­ ها دارای چندین زیر گروه مربوط به خود هستند.

خوشنویسی غربی یا لاتین معمولا به سبکی گفته می ­شود که در آمریکا برای مهارت خوش­نویسی به کار می‌ برند. این سبک را می ­توان در پروژه ­های مختلفی مثل دعوت نامه ­های دست نویس، آثار هنری متنی، شعر ها و تزیین دیگر کار های هنری کاغذی استفاده کرد. یکی از ساده ­ترین انواع این سبک خط Italic است که اکثر تازه‌ کاران در غرب با این سبک کارشان را شروع می‌ کنند.

این نوع خوش نویسی  نقش بسیار مهم و اساسی در فرهنگ اسلامی بازی می ­کند. نویسندگان قرآن از این سبک استفاده کردند تا حفظ و نشر قرآن را به بهترین شکل انجام دهند. خط کوفی از معروف ­ترین زیرشاخه ­های این سبک است که امروزه بیشتر برای اهداف تزئینی استفاده می­ شود.

خوشنویسی مشرقی یا چینی که در سرتاسر آسیا کاربرد زیادی دارد، سبکی باستانی و مجلل در هنر خوشنویسی است. متخصصان این حرفه با استفاده از قلم‌ مو های باریک به این سبک زیبانویسی می­ پردازند. معمولا در این روش توجه ویژه ­ای به حرکت حروف می­ شود و این ویژگی باعث شده که خوشنویسی مشرقی زنده به نظر برسد.

این نوع خوشنویسی که قدمت بسیار زیادی دارد، امروزه نیز توسط خوش‌ نویسان آسیایی با عنوان خط کایشو استفاده می­ شود. بر عکس تصور افراد و برخلاف دیگر سبک­ های زیبانویسی، خواندن نوشته ­های این سبک بسیار ساده است.

کالیگرافی و تاثیر آن در برندسازی

خوشنویسی هنرمندانه و یادآور خصوصیات انسانی است. به همین دلیل زمانی که در طراحی برند استفاده می­ شود، با مخاطب ارتباط برقرار می­ کند. با این سبک نوشتاری می‌ توانید به صورت خلاقانه، صمیمانه و صادقانه به مخاطب بیان کنید که برندتان چه ایده هایی برای ارائه دارد. بسیاری از برند های معروف مثل فورد، کوکا کولا و دیزنی برای طراحی لوگو های ماندگار خود از این سبک استفاده کردند تا با مخاطب خود ارتباطی خاص برقرار کنند و بیشتر در خاطر آن­ ها بمانند.

امروزه اکثر برند های جدید از سبک­ های طراحی و فونت­ های ساده استفاده می­ کنند. طبیعتا این فونت­ ها بسیار متفاوت با طرح ­های دست نویس هستند. همین موضوع باعث می ­شود برندهایی که از خوشنویسی برای برندسازی خود استفاده می­ کنند بیشتر از بقیه جلب توجه کنند. البته این سبک به کار هر برندی نمی ­آید. برای مثال کسانی که در حرفه ­های صنعتی و رسمی ­تر فعالیت دارند بهتر است به دنبال این سبک طراحی نباشند، اما اگر برقراری ارتباط صمیمانه با مخاطب در اولویت کار برند شما قرار دارد، این سبک می­ تواند برای شما گزینه ­ای ایده ­آل باشد.

گرافیست های مشهور ایران و جهان
بیشتر بخوانید

استفاده از خوشنویسی برای کدام کسب و کار ها مناسب است؟

بسیاری از شناخته شده­ ترین لوگو ها در جهان با استفاده از خوشنویسی طراحی شده­ اند. برندها و بیزنس ­های موجود در صنعت غذا، زیبایی، بهداشت، مُد و دیگر صنایع مشابه با کمک این تکنیک لوگوهایی برجسته و منحصر به‌ فرد برای خود طراحی می‌ کنند. با استفاده از خوشنویسی صاحبان کسب و کار ها می‌ توانند اهداف و هویت برندشان را به مخاطب نشان دهند.

کالیگرافی و تایپوگرافی چه تفاوت هایی با هم دارند؟

کالیگرافی و تایپوگرافی شباهت­ های زیادی به هم دارند اما مرز هایی هم بین آن­­ها وجود دارد که این دو نوع طراحی را از هم متمایز می­ کند. شباهت اصلیشان این است که طراحی با استفاده از حروف در راس کار آن­ ها قرار دارد. اما چه چیزی باعث تمایز این دو می شود؟

تایپوگرافی را با استفاده از کامپیوتر انجام می ­دهند، یعنی در آن از فونت­ های از قبل طراحی شده استفاده می‌ کنند. اما خوشنویسی را به صورت دستی می‌ نویسند. همچنین در تایپوگرافی اغلب تمام حروفی که در یک کلمه هستند با یک فونت نوشته می‌ شوند. یعنی هیچ تفاوتی بین دو حرف مشابه در یک جمله نیست، زیرا فونت ­ها از قبل طراحی و تنظیم شده ­اند. در واقع طراحانی وجود دارند که فقط کارشان تایپوگرافی و طراحی فونت برای استفاده­ی دیگر طراحان گرافیک است.

اما در زیبا نویسی، طراح گرافیک به صورت دستی به طراحی حروف می­ پردازد. البته کالیگرافان هم می­ توانند بعدا طرح خود را به صورت دیجیتالی در بیاورند، اما باز هم طرح آن­ها به تایپوگرافی شباهت نخواهد داشت. دلیل این موضوع این است که طراح در زیبانویسی می­ تواند هر حرف را در یک کلمه به سبک­ های مختلفی طراحی کند.

cocacola-nike-waltdisney

سه نمونه کالیگرافی معروف خارجی

1. کوکا کولا

2. والت دیزنی

3. Nikenike

سخن پایانی

کالیگرافی به نوشتن متون به سبک هنری و طراحی آن­ها گفته می­ شود. این مهارت بصری هزاران سال قدمت دارد و شامل شکل­ های سنتی و مدرن است. با استفاده از خوشنویسی می ­توان با مخاطب ارتباط نزدیکتری برقرار کرد و به او به شکلی هنرمندانه پیام “شما برای من مهم هستید.” را به او رساند.

 زیبانویسی سبب برقراری ارتباط صمیمانه‌ بین مخاطب و برند می‌ شود. همچنین کمک می‌ کند اسم برند به سادگی در ذهن مخاطب ثبت شود.

برای سفارش طراحی لوگو به سبک کالیگرافی اینجا کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره با ما در تماس باشید 09144066071

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *