۶-لوگوی-پولساز-در-جهان

۶ نمونه از لوگو های پولساز در جهان

لوگو های پولساز در جهان کدام اند؟

برندسازی و طراحی لوگو های پولساز بخش مهمی از هویت و هدف یک شرکت در جهان می باشد. لوگوی شرکت باید چکیده‌ و ماهیت آن‌ چه که در شرکت هست و انجام می‌ دهد باشد. در واقع لوگو یک نماد، ایده و مجموعه‌ ای از اطلاعات است. اهمیت طراحی لوگو از خیلی قبل شناخته و تبدیل به صنعتی پول‌ ساز شده است.

شرکت‌ ها حاضرند برای تهیه‌ ی لوگوی به‌یاد ماندنی که کاملا نشان‌ دهنده‌ ی تجارت و کسب و کار آن‌ ها باشد و هم بتواند برای برندشان پولساز باشد، تلاش و هزینه‌ ی زیادی را صرف کنند. حتما تعجب می کنید اگر بشنوید که بعضی از شرکت‌ های معروف دنیا برای طراحی لوگوی خود چقدر هزینه کرده‌ اند.

صرف نظر از این که چقدر وقت و هزینه برای یافتن کلمات مناسب صرف می‌ کنید که بیانگر شرکت شما باشد و مشتریان جدید را جذب کند، این هویت برند تجاری است که بیشتر توجه مردم را جلب خواهد کرد. به‌ همین دلیل داشتن طراحی لوگوی پولساز برای شرکت شما، چه استارتاپ باشد چه یک شرکت چند ملیتی، امر بسیار مهمی است.

لوگو فراتر از تعدادی رنگ، شکل و حروف است. لوگو بخشی از کارت ویزیت شرکت است و می‌ تواند موانع زبانی و فرهنگی را از سر راه بردارد. برای مثال لوگو و برند شرکت‌ های بزرگی مثل نایک، مک‌ دونالد و کوکاکولا را در نظر بگیرید.

 آن‌ ها در سراسر جهان حضور دارند و حتی اگر متنی نداشته باشند، مردم به‌خوبی آن‌ ها را می‌ شناسند. همه از روی لوگوی این شرکت‌ ها می‌ دانند که شرکت قرار است چه محصولی را در مقابل پولشان تحویل دهد. داشتن لوگوی مناسب می تواند تفاوت اساسی در موفقیت و عدم موفقیت ایجاد کند.

در این مقاله می‌خواهم ۶ لوگوی پولساز جهان را به شما معرفی نماییم که با طراحی ساده اما به‌ یاد ماندنی خود را از بقیه متمایز ساخته‌ اند.

۱ – جی‌ پی مورگان چیس (JPMorgan Chase)

اولین لوگوی پولساز جهان متعلق به یکی از بزرگ‌ ترین موسسات مالی جهان به نام جی‌پی مورگان چیس با دارایی به ارزش ۲.۳۵ هزار میلیارد دلار می باشد که معتبر ترین بانک جهان به‌ شمار می‌ رود. همچنین ششمین شرکت بزرگ دولتی در جهان است؛ بنابراین نیازی به گفتن نیست که جی‌ پی مورگان شرکتی مقتدر و بانفوذ می باشد.

طراحی لوگوی این شرکت خیلی خوب گویای کار و هدف این شرکت هست. چاپ ساده، با حروف بزرگ و استفاده‌ ی حداقلی از گرافیک، به خوبی این پیام را انتقال می‌ دهد که «اگر در پرداخت تاخیر نمایید، با جریمه‌ ی دیر هنگام آنچنان ضربه‌ ای به شما می‌ زنیم که دور سرتان بچرخید.»

چگونگی ساخت شعار تبلیغاتی
بیشتر بخوانید

لوگوی-JPMorgan-Chase

۲ – اپل (Apple) یکی از لوگو های پولساز در جهان

یکی از مطرح‌ ترین و شناخته‌ شده‌ ترین لوگو های پولساز در جهان است. با سرمایه‌ گذاری استیو جابز و استیو وزنیاک، اپل اکنون ثروتمند‌ ترین شرکت لوازم الکترونیکی و سرگرمی در جهان می باشد.

این شرکت تولید کننده‌ ی انواع لوازم دیجیتالی نظیر گوشی موبایل، مک‌ بوک، آیپد، آیپد ایر، لوازم جانبی آیفون و آیپد و … است. اپل الهام‌ بخش تمام رویاپردازان بوده است تا به دنیای یکپارچه‌ ای از فناوری که بدون سیم کار می‌ کند، فکر کنند. امروزه اپل نمادی از تغییر، نوسازی و موفقیت است.

مردم در بیرون فروشگاه‌ های اپل چادر می‌ زنند تا اولین خریدار محصول جدید این شرکت باشند. اولین باری که لوگوی سیب گاز زده را دیدیم، ‌سال ۱۹۷۶ بود. در طی چهل سال اخیر، طرح لوگوی سیب همان است و فقط رنگ آن تغییر کرده است. از همه مهم‌ تر، کیفیت، خدمات و سبک این برند در طول این چهار دهه تغییری نکرده است.

لوگوی-Apple

۳‌- فیس‌بوک (Facebook)

حتی اگر در غار هم زندگی می‌ کنید، فیس‌ بوک دیگر نیازی به تعریف نمودن برای شما ندارد. هنوز هم یکی از محبوب‌ ترین شبکه‌ های اجتماعی است که امکان مکالمه‌ ی مستقیم و بازاریابی در رسانه‌ های اجتماعی را فراهم می‌ کند و روزانه خبر های داغی را به اشتراک می‌ گذارد. گرچه راه اندازی این شرکت در اتاق خواب مارک زاکربرگ بود، در ابتدا «The Facebook» بود. زاکربرگ حرف تعریف «The» را از لوگوی این برند حذف کرد و سپس آن را تبدیل به یک طرح ساده و در عین حال ظریف سفید و آبی کرد. و به‌ دنبال آن موفق‌ ترین شبکه‌ ی اجتماعی تمام دوران شد.

لوگوی فیس بوک به این دلیل معروف و محبوب است چون به‌ محض دیدن آن قابل تشخیص است. حتی در سال ۲۰۱۵ هم که این لوگو را دوباره طراحی کردند، عناصر اصلی را نگه داشتند و فقط تغییرات جزیی در سبک آن ایجاد کردند تا مطمئن شوند که نام تجاری خود را دست نخورده نگه داشته‌ اند.

در سال 2021 از ری برندینگ بزرگی خبر داد که در آن «فیسبوک» به «Meta» (متا) تغییر پیدا کرد. به گفته زاکربرگ، این نام نشان‌ دهنده ماهیت این کمپانی و آینده‌ ای است که می‌ خواهد بسازد. زاکربرگ در جریان رویداد واقعیت مجازی و افزوده «Connect» از چنین تغییر نامی خبر داد. این نام نشان‌ دهنده عملکرد جاه‌ طلبانه این کمپانی برای حضور در دنیایی فراتر از شبکه‌ های اجتماعی است. فیسبوک نام Meta را با توجه به عبارت متاورس انتخاب کرده است که نشان‌ دهنده دنیایی مجازی برای کار و بازی محسوب می‌ شود.

وفا داری به برند چیست و چگونه در برند ایجاد می شود؟
بیشتر بخوانید

لوگوی-Facebook

۴- والمارت (Walmart)

والمارت در سال ۱۹۶۹ شروع به‌ کار کرده است که خیلی زود در فروشگاه‌ های تخفیف، هایپرمارکت‌ ها و فروشگاه‌ های موادغذایی در سراسر آمریکا شناخته شد. در حال حاضر والمارت نقش مهمی در تجارت الکترونیکی جهان نیز ایفا می نماید. این برند بیشتر از یازده هزار فروشگاه در سراسر دنیا دارد که بیش از ۴۸۰ میلیارد دلار درآمد دارند.

لوگوی والمارت در طول چهل سال شش بار عوض شده است. اولین لوگوی این برند یک طرح ساده بود که به زیبایی آن توجهی نشده بود.

لوگوهای بعدی با اضافه شدن رنگ، ستاره و خط تیره به آن‌ ها،‌ شیک‌ تر و زیباتر شدند. رنگ لوگوی فعلی یک آبی روشن با قلم ساده‌ ای است که نان «والمارت» با آن نوشته شده است و رنگ زرد روشن که انتهای نام شرکت برق می‌ زند. لوگوی جدید این شرکت حس آشنایی و اعتماد به‌ نفس را به تمام مشتریان جهان انتقال می‌ دهد.

لوگوی-Walmart

۵- آمازون از لوگو های پولساز در جهان

به لطف سایت آمازون، می‌ توانیم هر چیزی را که در کره‌ ی زمین وجود دارد در این سایت پیدا کنیم و بخریم و ۴۸ ساعت دیگر جلوی در خانه تحویل بگیریم. مدیران این سایت هر چیز غیر ممکنی را ممکن می کنند.

این سایت چگونه خدمات و اصول کسب و کار خود را به مشتریان نشان داده اند؟ بله با طراحی لوگویی که شبیه یک مشتری خوشحال است (شکلک خنده) و یک فلش در لوگو که از A تا Z را نشان می‌ دهد و منظورش این است که خدمات آن‌ ها بسیار گسترده است و شامل همه نوع کالا می‌ شود. لوگوی آمازون یکی دیگر از ۶ لوگوی پولساز در جهان است.

سایت آمازون ابتدا به‌ عنوان یک کتابفروشی کوچک دیجیتال با طراحی یک لوگوی کم ارزش و عجیب شروع به‌ کار کرد. طرح لوگو یک حرف A نیمه شفاف بود که در زیر آن کلمات «بزرگ‌ ترین کتابفروشی زمین» نوشته شده بود.

شرکت تبلیغاتی شامل چه بخش‌ هایی است؟
بیشتر بخوانید

خیلی زود در سال ۱۹۹۸، آمازون کار خود را در حوزه‌ ی موسیقی و کتاب و بیشتر به‌ عنوان یک سایت تجارت الکترونیک گسترش داد. لوگوی آن زمان شبیه به همین لوگویی است که امروزه می‌ بینیم. در سال ۲۰۰۰، آمازون لوگویی را طراحی کرد که تقریبا مشابه مدل فعلی است و با یک آرم زرد در زیر آن کامل می‌ شود.

لوگوی-Amazon

۶ – جانسون اند جانسون (Johnson & Johnson)

حتما جمله‌ ی «یه سری که درد نمی‌ کنه، دستمال نمی بندن» را شنیده‌اید. این جمله در مورد لوگوی شرکت جانسون اند جانسون، صدق می‌ کند. این شرکت یکی از رهبران و پیشروان بزرگ جهان در صنعت تجهیزات پزشکی، کالاهای دارویی و مصرفی بسته‌بندی شده است. در واقع به این معنی است که اگر چیزی درست کار می‌ کند و در شرایط خوبی است، دلیلی ندارد تغییرش دهیم.

جانسون اند جانسون یکی از ۶ لوگوی پولساز جهان است که براساس امضای یمز وود جانسون، از بنیانگذارن اصلی این شرکت ساخته شده است. گرچه صاحبان این شرکت هیچ امتیازی برای خلاقیت و نوآوری دریافت نمی‌ کنند، به نظر شما چه کسی ۱۰۰ سال طرح لوگوی خود را تغییر نمی‌دهد؟!! اما این واقعیت که آن‌ ها این همه سال لوگوی خود را ثابت نگه داشته‌ اند، نشان‌ دهنده‌ ی شناخت زیاد مشتریان این برند در بازار می باشد.

لوگوی-Johnson-&-Johnson

لوگو شرکت‌ های برتر و پولساز در جهان چه چیزی به ما یاد می‌ دهند؟

شما به‌عنوان یک کارآفرین از لوگوهای شرکت‌ های مختلف چه درسی گرفته اید؟

به آن‌ چه که لوگو می‌ خواهد در مورد برند شما بگوید فکر کنید. آیا شما می‌ خواهید که لوگو، نشان‌ دهنده‌ ی هویت شرکت شما باشد؟ بنابراین باید همانند لوگوی جی.پی مورگان چیس فریاد اقتدار و بزرگی را سر دهد.

بسیاری از شرکت‌ های موجود در این فهرست مثل اپل، جانسون اند جانسون و فیس‌بوک از ابتدا تا به امروز تغییرات جزیی داشته‌ اند. و حتی وقتی هم تغییرات مهمی ایجاد کردند، هم راستا با لوگوی اصلی بوده است. اول باید بدانید که چه چیزی برای شما خوب است. افراد جذب لوگوی شما می‌ شوند و آن را کنار نام برندتان می‌ گذارند و اگر بتوانید آن لوگو را ثابت نگه دارید، با گذشت زمان شناخته‌شده‌ تر می‌ شوید.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *