تعریف-وکتور-چیست؟

تصویر وکتور چیست و چه کاربردی دارد؟

وکتور به چه نوع تصویری گفته می ‎شود؟

وکتور روشی در تولید و ذخیره‎ ی فایل‌ های تصویری کامپیوتری می باشد که در قالب مجموعه‌ ای از مشخصات هندسی نقاط، خط‌ ها، منحنی‌ ها و چندضلعی‌ ها ذخیره شده است. فایل‌ های برداری، تصاویری هستند که توسط فرمول‌ های ریاضی و پردازش برداری ساخته می‌ شوند. مبنای پردازشی این گونه فایل‌ ها را خطوط و اشکال مختلف هندسی و فرمول‌ های ریاضی تشکیل داده است.

تصاویر برداری در اصل فایل‎ های لایه‎ بازی می باشند که خروجی نرم‌ افزار هایی مثل ادوبی ایلستریتور (Adobe Illustrator) و کورل دراو (CorelDRAW) محسوب می‌ شوند. تصاویر در این فایل‎ ها از خطوط و منحنی‌ هایی به‌ نام بردار تشکیل شده‌ و در آن اطلاعاتی راجع‌ به رنگ و سایز به‌ صورت ریاضی تعریف شده اند.

این تصاویر حجم کمی دارند؛ اما، می‎توان اندازه‎ ی آن‌ها را بدون اینکه کیفیت‌ شان پایین بیاید، تغییر داد. این تصاویر مستقل از رزولوشن بوده و تغییر در اندازه‌ و رزولوشن آن‌ ها منجر به از دست دادن وضوح یا جزئیات تصویر نمی‌ شود.

تاریخچه استفاده از تصویر وکتور

اولین بار از وکتور در اواخر دهه‌ ی پنجاه میلادی و در سیستم دفاعی ایالات متحده به شکل نمایشگر های برداری استفاده شد؛ البته، بعد از آن هم طراحان از گرافیک برداری به ‎صورت جدی در نرم‌ افزار Sketchpad بهره گرفتند.

امروزه بسیاری از چاپگر ها برای چاپ تصاویر روی کاغذ (مانند پلاترها) از تصاویر برداری استفاده می کنند؛ به این صورت که یک قلم را مکررا روی کاغذ حرکت داده و خطوط و منحنی‌ های مد نظر را رسم می‌ کند.

در فایل‌های برداری که حاوی ترسیمات مهندسی هستند، ابتدا گرافیک برداری به گرافیک شطرنجی تبدیل شده و سپس به‌ وسیله‌ ی چاپگر به‌ صورت پیکسلی چاپ می‌ شوند. در این مقاله درباره‌ ی وکتور، کاربرد و فرمت آن و تبدیل آن به تصاویر دیگر می‌ خوانید.

کاتالوگ و انواع آن
بیشتر بخوانید

کاربرد تصویر وکتور

فایل‌ های وکتور در صنعت چاپ و در طراحی انواع بنر های تبلیغاتی، اینفو گرافیک‌ ها، کارت ویزیت‌، بروشور‌، منو‌ های رستوران‌، کاتالوگ و… به‌کار می‌ روند. از آنجایی‌که تصویر برداری فایلی لایه‎ باز است، می‎ توانید به‎ راحتی هر ایده‌ ای را به‌وسیله‎ ی آن پیاده کنید. وقتی تصاویر برداری را در نرم‌افزار Adobe Illustrator و Corel باز می‌ کنید، فایل‌ ها به‎ صورت لایه ‎باز اجرا می ‎شوند و شما به‌ راحتی می‎ توانید تغییرات لازم را روی تصاویر اعمال کنید.

از آن‌ جایی که بسیاری از تصاویر طراحی‏ شده در اندازه‌ های مختلف به چاپ می‌ رسند و همچنین تصاویر طراحی‎ شده در وب باید به‌ صورت واکنش‌ گرا (Responsive) طراحی شوند، بهره‌ گیری از تصاویر برداری در طراحی‌ های مدرن امروزی، نقش بسیار مهمی دارد. تایپوگرافی‌ های امروزی تقریبا همگی با تصاویر برداری خلق می‌ شوند؛ در ضمن آنچه در مدل‌ سازی‌ های سه‌ بعدی و گرافیک‌ های کامپیوتری می‌ بینیم،‌ همگی نتیجه ‎ی مستقیم پیشرفت و توسعه در هنر و تصویر سازی است.

انواع فایل‎ های برداری

  • لوگو

به‌وسیله‌ ی فایل‌ های برداری، طراح می‌ تواند به آسانی فایل‌ های لوگو را ایجاد و ذخیره کند؛ علاوه‌ بر این کاربر هم می تواند تصاویر را در اندازه‎ های مختلف به‎ کار برد، به همین جهت تصاویر برداری انتخاب اول هر طراح هستند. شما می توانید تصاویر برداری را در ابعاد مختلف استفاده نمایید.

  • تهیه ‎ی کلیپ‎ های باکیفیت

اغلب کلیپ ‎های با کیفیت به‌ صورت تصاویر برداری تولید و فروخته می ‎شوند. هنگام خرید کلیپ‎ های مبتنی بر وکتور، به‌ جای تصاویر با DPI زیاد، انعطاف‎ پذیری خوبی را تجربه خواهید کرد.

  • تصویر برداری‎ های تجاری

عکس‎های معمولی، به‌صورت برداری گرفته نمی‏شوند؛ اما، عکس‎های تبلیغاتی و تجاری، برای نمایش در مکان‎ ها و ابعاد مختلف به‌صورت تصاویر برداری تهیه می‎شوند.

  • بنرهای تبلیغاتی

اکثر شرکت ‎ها، خروجی فایل‎ های لوگو و نشان‎ های تجاری را تحت تصاویر برداری می گیرند. آن‌ ها می ‎توانند این فایل‌ ها را برای نسخه ‎های پیکسلی در چاپ و نشر وب استفاده نمایند.

علائم و نماد های روی بسته بندی
بیشتر بخوانید

فرمت فایل ‎های تصویر وکتور

فرمت‌ های معمول در فایل‎ های وکتوری عبارتند از: svg، .cgm، .odg، .eps، .and، .xml

فرمت استاندارد برای این فایل‌ها به‌صورت «.svg» است. کنسرسیوم «W3C» که استاندارد های مورد نیاز طراحی وب را مشخص می نماید، این پسوند را برای تصاویر برداری آنلاین در نظر گرفته است.

کورل نیز که از شناخته‌ شده‎ ترین نرم‎ افزار های طراحی تصاویر برداری است، امکانات گسترده ‎ای دارد و از فرمت‎ های AI, PSD, PDF, JPG, PNG, SVG, DWG, DXF, EPS, TIFF, DOCX, PPT پشتیبانی می ‎کند.

ویژگی‎ های وکتور ها

نقاط قوت و ویژگی‌های مهم فایل‌ های برداری عبارتند از:

    • مناسب برای تصویرسازی با جزئیات
    • حجم کم
    • امکان ویرایش دوباره
    • کیفیت بالا
    • امکان تغییر مقیاس
    • تنظیم اندازه ‎ی فایل براساس پیچیدگی طراحی
    • مناسب برای انیمیشن و ارائه ‎ی مطالب علمی
    • امکان خلق تصاویر به‎ راحتی
    • توانایی در خلق تصاویر گرافیکی زیبا
    • عدم افت کیفیت در بزرگ‎نمایی و تغییر سایز.

وکتور و پیکسل

فرق تصاویر پیکسلی و وکتور در چیست؟

تصاویر پیکسلی، از هزاران یا میلیون ‎ها مربع کوچک (پیکسل) ساخته شده ‎اند. این‌گونه تصاویر هنگام زوم (هنگامی که میزان زوم بیش از رزولوشن یا ابعاد اصلی تصویر باشد) کیفیت و وضوح خود را از دست می ‎دهند؛ همچنین، وقتی زوم را به حداکثر برسانید، تصویر به شکل مربع‌ های تک‎رنگ در کنار هم د رمی ‎آید. این موضوع در قسمت‎ هایی از لبه‎ های تصویر که کنتراست بیشتری دارد، واضح‎ تر است.

فرق تصاویر پیکسلی و وکتور در این است که تصاویر برداری از طریق محاسبات ریاضی و بردار ها در قالب اشکال هندسی نقاط، خطوط، منحنی‎ ها و چند ضلعی ‎ها ساخته می ‎شوند و فاقد پیکسل هستند؛ بنابراین، از کیفیت بالایی برخوردارند و با تغییر سایز و بزرگ‎نمایی، وضوح تصویر از بین نمی رود.

طراحی لوگو در سنندج
بیشتر بخوانید

تصاویر پیکسلی توسط اکثر دستگاه‏ ها و نرم‎ افزار ها پشتیبانی می شوند؛ اما، در مقایسه با فایل‎ های برداری حجم بالایی دارند؛ چرا که، فایل‎ های پیکسلی باید پیکسل‌ های زیادی را همراه با مشخصاتی نظیر رنگ در خود ذخیره کنند. حجم بالای این‌ گونه فایل‎ ها، موجب می ‎شود که ذخیره‎  آن‌ ها در دستگاه ‎های مختلف و سرور ها مشکلات و هزینه‎ های زیادی داشته باشد.

باتوجه به آنچه گفته شد، فرق تصاویر پیکسلی و وکتور در حجم و تفاوت کیفیت آن‌ ها هنگام تغییر در سایز و بزرگ‎نمایی می باشد.

سخن پایانی

با توجه به این واقعیت که گرافیک ‎های برداری مستقل از رزولوشن هستند، گزینه ‎ای ایده آل برای طراحی‎ های مرتبط با چاپ محسوب می شوند. تصاویر برداری به ‎واسطه‎ ی مقیاس‎ پذیری و شکل‎ های ساده‌، برای طراحی لوگوها مناسب هستند.

تصاویر برداری برای گرافیک ‎های متحرک نیز گزینه ‎های مناسبی هستند؛ چراکه علی‎رغم سادگی از دقت هندسی بالایی برخوردار است. علاوه ‌بر این می‎توان فایل ‎های برداری را در صنعت چاپ و در طراحی انواع بنر های تبلیغاتی، اینفوگرافیک‌ ها، کارت ویزیت‌، بروشور‌، منو‌ های رستوران‌، کاتالوگ و… استفاده کرد.

 

برای دریافت مشاوره با ما در تماس باشید 09144066071

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *