انتخاب-اسم-برند

راهنمایی هایی برای انتخاب اسم برند

راهنمای کامل انتخاب اسم برند

انتخاب اسم برند در ظاهر ساده و آسان به نظر می‌ رسد و شاید آخرین موضوعی است که برخی مدیران و صاحبان مشاغل در زمان راه اندازی کسب و کار خود به آن فکر می کنند. در صورتی که چنین نیست و انتخاب نام برند به عنوان یکی از مهم‌ ترین اقدامات و تصمیمات شما به عنوان مدیر و موسس یک نام تجاری محسوب می‌ شود. نام برند و لوگو به عنوان هویت یک کسب و کار در نظر گرفته می‌ شوند. و در واقع اولین آیتم‌ هایی هستند که در نگاه اول توجه مخاطب را به خود جلب می‌ کنند. نام برند شما باید به صورت هوشمندانه و اصولی انتخاب شود. تا پس از مدتی به یک نام ماندگار تبدیل شود و هیچگاه از ذهن افراد پاک نشود.

نام‌ هایی همچون گوگل، پپسی، آدیداس و یا استارباکس از جمله نام‌ های تجاری زیبا و ماندگار در عرصه‌ های مختلف هستند. که هر شخص با شنیدن این اسامی به سرعت به یاد محصولات، خدمات و یا حوزه فعالیتی آنها خواهد افتاد. اما راز محبوبیت و ماندگاری این نام‌ ها چیست و چگونه می‌ توانیم برای برند و کسب و کار خود یک اسم مناسب انتخاب کنیم؟ برای انتخاب اسم برند باید به برخی فاکتورهای مهم توجه داشته باشید. تا با در نظر گرفتن آنها بتوانید نامی جذاب و خاص برای برند خود انتخاب نمایید. در ادامه این مطلب با راهنمای کامل انتخاب اسم برند همراهتان خواهیم بود. و نحوه انتخاب اسامی خاص برای برند را به شما آموزش خواهیم داد. پس اگر به دنبال نامی درخشان برای برند خود هستید این مقاله را از دست ندهید.

چرا انتخاب اسم برند از اهمیت بالایی برخوردار است؟

انتخاب اسم برند یکی از مهم‌ ترین اقدامات کسب و کارها در جهت معرفی حوزه فعالیت خود به مخاطبان است. نام برند در واقع شناسنامه و هویت آن محسوب می‌ شود و به همین دلیل باید نامی معنادار، ساده و خاص باشد تا به راحتی در ذهن افراد ثبت شود. انتخاب نام مناسب، تاثیر مستقیمی بر موفقیت یک کسب و کار دارد زیرا طیف گسترده‌ ای از مردم اگر نتوانند با نام یک برند ارتباط برقرار کنند، احتمالا به مشتریان آن تبدیل نخواهند شد.

بازاریابی چریکی چیست؟
بیشتر بخوانید

به طور کلی اگر نام یک برند آنقدر جذاب و خاص نباشد تا مخاطب در نگاه اول مجذوب آن شود، به نامی ماندگار تبدیل نمی‌ شود و پس از مدت کوتاهی نیز از یاد خواهد رفت. بنابراین انتخاب نام مناسب برای برند، ارزش و اعتبار خاصی به کسب و کار مورد نظر می‌ بخشد و مخاطب را ترغیب می‌ کند تا برای یک بار هم که شده محصولات و خدمات آن را امتحان کند. اسم یک برند باید:

    • با حوزه فعالیت و شخصیت برند شما تناسب داشته باشد.
    • ساده باشد تا به راحتی به خاطر سپرده شود.
    • توجه مخاطب را به خود جلب کند.
    • معنا و مفهوم داشته باشد.
    • احساس مثبتی در مخاطب به وجود آورد.
    • در شبکه‌های اجتماعی قابل اشتراک گذاری باشد.
    • منحصر به فرد باشد تا از رقبای خود متمایز شود.
    • از نام‌ برندهای مشابه کپی برداری نشده باشد.

بنابراین در هنگام انتخاب اسم باید تمامی این فاکتورها را به همراه فاکتور های دیگری که در ادامه به آنها اشاره می‌ کنیم در نظر داشته باشید. نامی که اکثر این ویژگی‌ ها و مشخصات را داراست. قطعا به نامی ماندگار تبدیل می‌ شود و معرف بسیار خوبی برای کسب و کار شما خواهد شد. شاید در نگاه اول، انتخاب نامی که دارای این مشخصه‌ هاست. کمی دشوار و یا حتی غیر ممکن به نظر برسد. در صورتی که چنین نیست و بسیاری از شرکت‌ ها و مشاغل موفق دنیا در فرآیند انتخاب اسم برند خود اکثر این فاکتورها را رعایت کرده‌ اند.

انتخاب نام برند

برای انتخاب یک اسم خوب برای برند به چه ویژگی هایی توجه کنیم؟

حال که با میزان اهمیت انتخاب نام مناسب برای برند خود آشنا شدید، در این بخش چندین مورد از مهم‌ ترین ویژگی‌ های یک نام تجاری خوب را مورد بررسی قرار می‌ دهیم. علاوه بر موارد کلی که در بخش قبلی به آنها اشاره کردیم، ویژگی‌ های مهم دیگری نیز وجود دارند که در هنگام انتخاب اسم برند باید به آنها توجه داشته باشید تا بتوانید نامی ماندگار برای برند خود برگزینید. مهم‌ ترین ویژگی‌ های یک اسم خوب و مناسب برای برند عبارتند از:

  • معنادار باشد

یکی از اصلی‌ ترین مواردی که در هنگام انتخاب اسم برند باید به آن توجه کرد این است که نام مورد نظر شما دارای معنا و مفهوم قابل درک و مرتبط باشد. اسمی که معنای خاص و مشخصی نداشته باشد و نتواند حوزه فعالیت شما را به خوبی به مخاطب انتقال دهد.

  • انتخاب اسم برند با به راحتی تلفظ کردن آن

یکی دیگر از ویژگی‌ های مهم یک نام مناسب برای برند، تلفظ راحت و آسان آن است؛ نامی که تلفظ و حالت نوشتاری ساده‌ای نداشته باشد، هیچگاه به نامی ماندگار تبدیل نخواهد شد. نام برند باید به راحتی تلفظ شود تا مخاطبی که برای اولین بار با آن مواجه می‌شود در خواندن آن دچار مشکل نشود.

  • خاص و منحصر به فرد باشد

خاص بودن و منحصر به فرد بودن از دیگر ویژگی‌ های مهم یک نام عالی برای کسب و کارها است. منظور از خاص بودن این نیست که نامی عجیب و غریب برای برند خود انتخاب کنید. منظور ما این است که نام شما باید انحصاری باشد. یعنی باید سعی کنید نامی را برای برند خود انتخاب کنید که شبیه آن وجود ندارد و مشاغل مشابه، پیش از شما از این اسم و یا مشابه آن استفاده نکرده باشند.

دفتر طراحی گرافیک آنکادر
بیشتر بخوانید

در این میان برخی برند ها نیز وجود دارند. که با اضافه کردن یک پسوند و یا پیشوند به نام برند های معروف، نام تجاری خود را انتخاب می‌ کنند. این عمل نه تنها موجب موفقیت و دیده شدن نام برند شما نمی‌ شود، بلکه اعتماد مخاطبان را از شما سلب خواهد کرد. بنابراین در هنگام انتخاب اسم برند خود به فکر کپی برداری از نام‌ های تجاری مطرح نباشید. و سعی کنید خودتان ابداع گر اسمی خاص و منحصر به فرد باشید.

  • قابلیت ثبت شدن داشته باشد

یکی دیگر از ویژگی‌ های مهم یک نام تجاری خوب این است که مطابق با قوانین و معیار های روز جامعه انتخاب شود تا بتوانید آن را به صورت قانونی ثبت نمایید. اگر اسم برند شما قابلیت ثبت شدن به صورت قانونی را نداشته باشد، عملا تمامی زحمات و هزینه‌ های شما برای انتخاب نام برند به هدر می‌ رود.

جمع بندی

بنابراین یک اسم خوب و مناسب برای برند باید تمامی ویژگی‌ های بالا را داشته باشد تا پس از مدتی بتواند به عنون نامی ماندگار در ذهن مخاطبان ثبت شود. نام‌ هایی که معنا و مفهوم خاصی ندارند و یا حالت نوشتاری و تلفظی آنها دشوار باشد، شاید در نگاه اول توجه افراد را به خود جلب کنند اما شانس ماندگاری و موفقیت آن ها بسیار پایین است.

 

برای دریافت مشاوره با ما در تماس باشید 09144066071

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *