روانشناسی رنگ در برندسازی

روانشناسی رنگ در برندسازی

روانشناسی رنگ در هویت بصری

به هنگام دیدن منظره سرسبز و آسمان آبی احساس آرامش می‌ کنیم، در حالی که با دیدن علامت خطر، احساس نگرانی به ما دست خواهد داد. این‌ها فقط دو مورد از تاثیرات رنگ بر روح و روان انسان است‌ که از آن به عنوان روانشناسی رنگ‌ ها یاد می شود. در این مقاله روانشناسی رنگ در برندسازی و تاثیر رنگ در برندسازی را بررسی خواهیم کرد تا به شناخت لازم از رنگ‌ها و اثر آن‌ها بر روی افراد دست یابید تا به کمک آن بتوانید بهترین برند را انتخاب کنید.

تاثیر روانشناسی رنگ در برندسازی

روانشناسی رنگ‌ به مطالعه چگونگی تاثیر رنگ‌ ها بر ادراک و رفتار انسان‌ ها، همچنین ایجاد واکنش‌ های متفاوت در آن‌ها می‌ پردازد.

اخیرا یک روانپزشک سوئیسی رنگ را “زبان مادری ناخودآگاه انسان” بیان کرده است. او معتقد است که تصاویر و رنگ‌ ها می‌ توانند به بهبودی بیماران، از آسیب و ناراحتی‌ های روحی‌ کمک کند.

روانشناسی رنگ در برندینگ یک مورد مطالعاتی مهم می باشد که هنگام بازاریابی و ایجاد یک کسب و کار جدید یا تغییر نام تجاری قبلی، باید در نظر گرفته شود و از آن به بهترین نحو استفاده گردد. رنگ تاثیر بسیار زیادی بر هویت برند و تبلیغات‌ خواهد داشت، به‌ کسب و کار شما شخصیت می‌ دهد و موجب موفقیت برند شما می‌ شود. پس باید برای انتخاب رنگ مناسب اطلاعاتی را مورد بررسی قرار دهید.

در واقع با انتخاب رنگ مناسب در برندسازی،‌ یک پیام بی صدا به سمت مشتری می فرستیم.

روانشناسی رنگ در بازاریابی و برندینگ

روانشناسی و بازاریابی شرکای مادام العمر همدیگر هستند، یک بازاریاب حرفه ای می داند که همیشه روانشناسی را در تصمیمات خود وارد کند. تمرکز روانشناسی رنگ در بازاریابی و برندینگ، بر چگونگی تاثیر رنگ‌ ها بر درک مصرف کنندگان از یک نام تجاری می باشد و اینکه رنگ‌ ها چگونه مخاطبان را ترغیب می‌ کنند تا مارک‌ های خاصی را خریداری کنند.

پوستر تبلیغاتی و مزیت های طراحی آن
بیشتر بخوانید

در مطالعه‌ ‎ای که تحت عنوان “تاثیر رنگ بر بازاریابی” صورت گرفته است، محققان دریافتند که احتمالا 90 درصد برداشت‌ های‌ فوری مخاطبان در مورد محصولات، تنها بر اساس رنگ آن‌ ها انجام می‌ شود.

تبلیغات و بازاریابی برای برانگیختن واکنش‌ های احساسی افراد استفاده می‌ شوند. در واقع بازاریابی، هنر متقاعد‌سازی مصرف‌ کنندگان است.

می توان گفت که واکنش مصرف کننده به تناسب رنگ و ترکیب آن، بسیار مهمتر از خود رنگ است. آیا این رنگ برای محصولی که عرضه می‌کنید، مناسب است؟ رنگ مناسب، شخصیت برند شما را نشان می دهد و درک افراد از یک برند تجاری را تحت تاثیر قرار خواهد داد. رنگ مناسب بر روی دیدگاه مشتریان و بر شخصیت مارک موردنظر تاثیر می‌ گذارد.

تاثیر رنگ بر روی افراد

قدرت رنگ در برندسازی

وقتی می‌ گوییم اپل، چه رنگی به ذهن ما می‌ رسد؟ برند هایی مانند اپل از روانشناسی رنگ برای ایجاد ارتباط قدرتمند در ذهن مشتریان خود، استفاده کرده اند.

روانشناسی رنگ در برندسازی، چیزی فراتر از ارتباط دادن یک نام تجاری با رنگی خاص است بلکه به مطالعه ی احساساتی که این رنگ‌ها در ما ایجاد می‌ کنند و اثر می‌ گذارند، می‌ پردازد. این دانش چارچوبی برای درک چگونگی و دلیل تعامل ما با مارک‌ های تجاری را فراهم می‌ کند.

تاثیر رنگ در برندسازی را هرگز فراموش نکنید، زیرا یک ابزار قدرتمند در طراحی نام تجاری است. رنگ‌ ها بر احساسات تاثیر زیادی می‌ گذارند و این احساسات نقش مهمی در نحوه ی رفتار ما به عنوان مصرف کننده ایفا می‌ کنند.

چرا روانشناسی رنگ در برندینگ مهم است؟

رنگ‌ها ارزش‌ اصلی نام تجاری شما را نشان خواهند داد، اینکه شما چه کسی هستید و چه چیزی عرضه می‌کنید! روانشناسی رنگ به مصرف‌ کننده تصوراتی در مورد برند تجاری، می‌ دهد. در حالی که تاثیر رنگ‌ها بر احساسات ما براساس جنسیت، زمینه فرهنگی، تجربه شخصی و واریانس عصبی از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما برخی از دستورالعمل‌ های کلی‌ وجود دارد که توسط مطالعات روانشناسی رنگ تایید شده‌ و بهتر است در نظر گرفته شوند.

طراحی لوگو در قم
بیشتر بخوانید

شاید شنیده باشید که رنگ قرمز می‌تواند احساسات عاشقانه یا خطرناک را برانگیزد. یا اینکه رنگ آبی می‌تواند احساساتی مانند آرامش یا سردی را به ذهن القا کند.

اما نارنجی چطور؟ یا خاکستری؟ و احساسات ظریف تر مانند هماهنگی یا امید؟ کدام رنگ‌ها بیشتر با این احساسات مرتبط هستند.

از آنجا که رنگ یکی از اساسی ترین محرک‌های بصری برای شناخت انسان می باشد، این سوالات مهم بوده و روانشناسی رنگ پاسخ آن‌ها را خواهد داد.

روانشناسی رنگ به شما کمک می‌ کند تا رنگی را انتخاب و احساساتی را که می‌ خواهید از طریق آن منتقل کنید، برانگیزد.

چگونه رنگ مناسب برند را انتخاب کنیم؟

  • اعتبار: رنگی را انتخاب کنید که برای نام تجاری و صنعت شما معتبر و مناسب باشد.
  • هماهنگی: رنگی را انتخاب کنید که برای مخاطبان شما جذاب بوده و همچنین ویژگی‌های تعیین کننده مخاطب شما باید با ویژگی‌های برندتان تا حدودی هماهنگ باشد.
  • شخصیت: رنگی که به برند شما شخصیت دهد، با آن توصیف شود و احساسات را برانگیزد.
  • تفاوت: رنگی که برند شمارا متمایز کند و برند شما را از دیگر برندها جدا کند. بهترین راه متفاوت بودن مخصوصا برای تازه واردان، بررسی رنگ برند رقبای برتر است. به خاطر داشته باشید که تضاد ضروری است، مردم به احتمال زیاد محصولی را به یاد می‌آورند که بیشتر از همه‌ جذاب و برجسته است.

سخن پایانی

در حال حاضر رقابت بزرگی بین برندهای مختلف در بازار وجود دارد. از این رو بازاریان باید تلاش کنند تا همه امکانات را به منظور فروش بیشتر استفاده نمایند. عوامل مختلفی می‌ توانند بر تصمیم خرید مردم تاثیر بگذارند؛ اما واضح‎ترین راه آن، توجه به ظاهر بصری کالاست. اگر می‌خواهید محصول جدیدی را به بازار عرضه کنید، تاثیر رنگ‌ها را در تصمیم خرید مشتریان حتما در نظر بگیرید.

طراحی نئو مینیمالیسم چگونه است؟
بیشتر بخوانید

برای دریافت مشاوره با ما در تماس باشید 09144066071

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *