کاتالوگ-چیست

کاتالوگ و انواع آن

کاتالوگ چیست؟

به مجموعه ای از صفحات مرتبط به هم که جهت معرفی محصولات و یا خدمات طراحی می شود، کاتالوگ  می گویند. هر ارگان و مجموعه ای نیاز به طراحی کاتالوگ و به اشتراک گذاری آن بابت افزایش فروش دارد.

تاریخچه طراحی کاتالوگ

تاریخچه طراحی کاتالوگ به قرن پانزدهم میلادی بر میگردد. اولین کاتالوگ در سال 1498 در اروپا و در ونیز ایتالیا چاپ شد. یعنی حتی قبل از چاپ تقویم گریگوری که دست نویس و به شکل بروشور بود. صفحات بروشور شامل لیستی از کتاب های قابل فروش بود که برای توزیع در نمایشگاه شهر تهیه شد. این روش را افراد انگشت شماری مثل ناشران کتاب و فروشندگان بذر و نهال استفاده می کردند که تا سه قرن بعدی ادامه داشت.

انواع کاتالوگ چیست؟

کاتالوگ در دو حالت کلی قابل ارائه است:

    • طراحی کاتالوگ چاپی

این حالت، قدیمی ترین و رایج ترین شیوه ی ارائه ست؛ یعنی چاپ روی کاغذ. که البته هنوز هم مرسوم است و استفاده از آن همچنان ضروری و منطقی به نظر می رسد.

    • طراحی کاتالوگ دیجیتال

این نوع کاتالوگ کمتر مورد استفاده قرار می گیرد، علت آن هم این است که بر روی بستر الکترونیک و اینترنت قرار می گیرد و روی نمایشگر کامپیوتر، لپ تاپ، موبایل و تبلت قابل مشاهده می باشد. البته همین دسترسی خیلی آسان و سریع قاعدتا باید استفاده از آن را خیلی گسترده تر کند. اما با توجه به ماهیت و کارکردی که کاتالوگ چاپی دارد، عملا نوع دیجیتال آن خیلی جدی گرفته نمی شود. هرچند اگر شما برای کسب و کارتان یک وبسایت دارید حتما یک نسخه از کاتالوگ خودتان را به صورت دیجیتال روی وبسایتتان قرار دهید.

چگونگی ساخت شعار تبلیغاتی
بیشتر بخوانید

کاتالوگ

کاربرد طراحی کاتالوگ

کاتالوگ کلا به دو  منظور طراحی و چاپ می شود:

1.بازاریابی حضوری

شما به عنوان یک شرکت تولیدی و یا ارائه دهنده خدمات ابزار بسیار قدرتمندی در اختیار دارید به نام بازاریابی. از طریق آن می توانید به گسترش دایره ی مشتریان خود کمک بزرگی نمایید. یک دسته از مشتریان شما بیزینس ها هستند و مدل فروش شما به آنها b2b هست، یعنی دو تا شرکت به عنوان صاحبان بیزینس با هم مواجه می شوند؛ یکی می فروشد و دیگری خرید می کند.

مهمترین ابزار دست بازاریاب در این مدل، کاتالوگ است. بازاریاب شما با کاتالوگ محصولات نزد مشتری حاضر می شود و یک به یک محصولات را معرفی کرده و از مزایای هر کدام می گوید. مشتری هم نسبت به یک یا بعضی از محصولات علاقه مندی نشان می دهد و نهایتا شما محصولات مورد نظر را به او می فروشید.

2.معرفی محصولات یا خدمات به عموم مشتریان

کاربرد دیگر کاتالوگ، معرفی محصولات با جزئیات به عموم مشتریان و مردم عادیست. اگر شما در محل فروش خود مثلا فروشگاهتان مستقیما با مردم در ارتباط هستید، حتما همیشه تعدادی کاتالوگ رو در محلی قرار بدهید که مشتریان بتوانند آنها را برداشه، ورق بزنند و یا با خود ببرند. شاید در اول کار به نظر برسد که دارید هزینه ی اضافی می کنید و اصطلاحا پولتان را دور می ریزید، اما اگر مدتی صبر کنید می بینید که کاتالوگ ها کار خودشان را کرده اند و مشتری هایتان بیشتر شده است.

فرآیند طراحی کاتالوگ

طراحی کاتالوگ برخلاف تصوری که ممکن است بعضی ها داشته باشند کاری کاملا تخصصی است. اگر شما با هدف بازاریابی قوی و افزایش فروش، قصد طراحی و چاپ کاتالوگ را دارید، حتما آن را به یک طراح متخصص بسپارید، زیرا کاتالوگ شما تنها در صورت داشتن یک طراحی حرفه ای و هوشمندانه و بر طبق اصول، شما را به هدفتان یعنی جذب مشتری و افزایش فروش می رساند.                تیم متخصص آنکادر آماده انجام طراحی و مشاوره در مورد کاتالوگ می باشد.

معرفی بازاریابی چابک و تکنینک های اجرا
بیشتر بخوانید

 

برای دریافت مشاوره با ما در تماس باشید 09144066071

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *