لوگوهای-بر-اساس-رینگ

گریزی به هویت بصری بازی های المپیک

بررسی اجمالی هویت بصری و لوگو المپیک از آغاز تاکنون

هویت بصری و لوگو بازی های المپیک ریشه در یونان باستان داشته و دوره مدرن آن از 1896 از آتن آغاز شده و تا به امروز بیش از 47 دوره (هر چهار سال یکبار) در نقاط مختلف دنیا و به میزبانی کشورهای متفاوت در قالب المپیک­ های تابستانی و زمستانی برگزار شده­ و در طول این سال­ ها تنها سه دوره به علت وقوع جنگ جهانی اول (1916) و دوم (1940-1944) لغو شده ­است.

شعارهای هویت بصری و لوگو المپیک

شعار رسمیِ المپیک (سریع­تر، بالاتر، قدرتمندتر، باهم) توسط پی­پر کوبرتین پایه­ گذار کمیته المپیک (1984) پیشنهاد شده­ و در کنار آن، یک شعار غیر رسمی اما مشهور نیز می ­گوید “مهم نیست برنده شوی، مهم شرکت­ کردن است.” همچنین در هر دوره، یک شعارِ مختصِ همان سال نیز طراحی می ­شود. به­ طور مثال شعار رسمی المپیک تابستانی 2020 توکیو “united by emotion” به معنیِ “حس مشترک” بوده ­است.

نماد المپیک

نماد المپیک با 5 رنگِ نشانگر قاره­ ها (اقیانوسیه: آبی، آسیا: زرد، آفریقا: مشکی، اروپا: سبز و آمریکا قرمز) به شکل پنج حلقه به­ هم پیوسته نشانی از اتحاد میان قاره ­هاست. نکته جالب ­تر اینکه پرچم تمامی کشورهای دنیا، حداقل یکی از پنج رنگ یا ترکیبی از این رنگ­ها به اضافه رنگ سفیدِ زمینه یا بک ­گراندِ پرچم را در خود دارند که می­توان از آن به رقابت کشورها تحت شرایطی عادلانه تعبیر کرد.

Olympic-logo

هویت بصری و لوگو های طراحی شده برای المپیک در عین تنوع چشم­گیر، معمولا عناصر نمادینی از کشورهای میزبان را در خود دارند؛ مانند رنگ­های ملی، نقوش برگرفته از پرچم، المان­ها و عناصری از جغرافیا و فرهنگ هر کشور و ویژگی­های بارز کشور میزبان. رویکرد دیگر در طراحی لوگوهای المپیک، استفاده از شکل حلقه­ های اوریجینال (لوگوهای بر پایه رینگ)، مشعل و فیگورهای ورزشی و عناصری از این دست بوده؛ اما در این میان، دیزاینرها از اشکال و شکل­های انتزاعی نیز برای بازنمایی روح المپیک در قالب ­هایی نو و بدیع بهره برده ­اند.

طراحی لوگو در کرمان
بیشتر بخوانید

لوگوهای نمایانگر روح کشور میزبان و روح حاضر بر آن سالها

از بین لوگوهای طراحی شده در دوره ­های متعدد، تعدادی از آنها جذاب­تر  و گیراتر از بقیه بوده ­اند و در مواردی نیز مدها و ترندهایِ دیزاینِ هرساله در آنها به چشم می ­خورد. نکته­ ی جالب توجه دیگر، حرکت از لوگوی تک­ رنگ (مونوکروم) به سمت لوگوهایی با تعداد رنگ­های بیشتر –به­ ویژه در دوره ­های اخیر-  بوده ­است؛ و از نظر فرم، حرکت به سمت فرم ­های ساده ­تر و واضح ­تر.

لوگو المپیک 1

لوگو-المپیک-2

لوگو-المپیک-3

لوگو-المپیک-4

موفق­ترین و  بدترین لوگوهای المپیک

در ادامه مطلب به تعدادی از موفق­ترین و در مقابل، بدترین لوگوهای المپیک می­پردازیم.

*

تنها لوگوی داینامیک  این رویداد جهانی مربوط می­شود به المپیک تابستانی لندن 2012، با عنوانِ “بازی­ های المپیاد سی­ام” و با شعار “inspire a generation” به معنایِ “الهام ­بخشِ یک نسل”. المپیک 2012 با میزبانیِ لندن -برایِ سومین بار- بالاترین درصد حضور ورزشکاران زن را نیز داشته­ است.

لوگوی نهایی المپیک تابستانی توکیو ۲۰۲۰ (آخرین دوره­) نیز با الهام از الگویی باستانی شامل دایره آبی­رنگ و طبق سنت ­های ژاپنی به ­صورت شطرنجی طراحی ‌شد.

لوگو المپیک 2020

 هر ساله به بهانه بازی ­های المپیک، برندهای مطرح دنیا تبلیغات گسترده‌ای دارند و از مهمترین شکل­ های این تبلیغات میتوان به تبلیغات محیطی اشاره کرد.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *