طراحی و چاپ سربرگ

سربرگ چیست و چه کاربردی دارد؟

منظور از سربرگ و هدف از استفاده از آن چیست ؟

احتمالا تا به اکنون سربرگ و طراحی سربرگ اداری را زیاد شنیده اید،  هر مدیری به خوبی میداند که داشتن سربرگ مخصوص برای شرکتی که اداره اش را به عهده دارد امری ضروری است. اما شما تابحال از سربرگ اداری استفاده کرده اید؟ آیا مشخصات یک سربرگ خوب را می دانید؟ آیا می دانید که برای چاپ و طراحی سربرگ چه کاری باید انجام دهید؟ برای پاسخ به این سوال، تا آخر این مقاله با ما همراه باشید. اما قبل از شروع بحث باید در ابتدا بدانیم که سربرگ چیست؟

مفهوم چاپ و طراحی سربرگ

سربرگ، برگه ای است که برای نگارش نامه های رسمی استفاده می شود و دلیل استفاده از سربرگ  انتقال اعتبار و اصالت متن مکاتبات به خواننده می باشد درنتیجه سربرگ به عنوان بخشی از هویت یا سازمان ما می باشد. بنابراین برای همه اشخاص حقوقی شامل: وزارت خانه ها، ادارات، سازمان ها، شرکت ها، موسسات، کانون ها، اتحادیه ها و … و همچنین اشخاص حقیقی واجد درجه اعتبار قانونی مانند: مهندسان، پزشکان، وکلا و برخی از صنوف دیگر شایسته است که در آغاز نسبت به تهیه سربرگ به عنوان یکی از ابزارهای لازم و ضروری اقدام نمایند. (در اصطلاح عمومی به سربرگ پزشکان سرنسخه هم گفته می شود)

مشخصه ها و ویژگی های سربرگ :

سربرگ با داشتن لوگو، نام شرکت، زمینه فعالیت، شماره پیوست، آدرس و تاریخ به مکاتبات اداری نظم می‌دهد. با یک نگاه ساده به آن به راحتی می‌توانید تشخیص دهید که این نامه توسط کدام شرکت و در چه تاریخی نوشته شده و آیا همراه آن برگه یا بسته ای پیوست بوده یا خیر و این اطلاعات را لازم نیست در جای دیگری جستجو نمایید.

سوشیال مدیا مارکتینگ در تبریز
بیشتر بخوانید

با داشتن سربرگ  آرشیو نامه ها هم راحت تر انجام می‌شود و از آن جا که معمولا در نامه های اداری به برنامه های قبل ارجاع و اشاره می‌شود پیدا کردن آن ها بسیار راحت خواهد بود.

سربرگ ها بنا به خواسته یا مورد مصرفی که دارند می‌توانند سیاه و سفید و یا رنگی چاپ شوند ولی انتخاب چاپ رنگی بهتر است زیرا می‌تواند به خوبی جزئیات و رنگ لوگوی شرکت یا سازمان را نشان دهد. همچنین هر چه ساده تر بودن سربرگ باعث می‌شود که نوشته اصلی مورد توجه بیش تری قرار گیرد و به حاشیه کشیده نشود.

ابعاد کاغذ سربرگ

سربرگ در دو قطع A4 و یا A5 چاپ می شود. اوراق مشابه در ابعاد کوچکتر مانند A6 یا B6 ، به همان صورت چسب شده اغلب به عنوان یادداشت مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین می توان نمونه هایی از آن را به عنوان یادداشت تبلیغاتی در اختیار عموم قرار داد.

نکته قابل ذکر در مورد ابعاد سربرگ این است که با توجه به محدودیت ابعاد کاغذ سربرگ و ماشین چاپ منظور از ابعاد A4 ابعاد تقریبی ۲۹ × ۲۱ سانتیمتر است که معمولا حدود ۵ تا ۸ میلیمتر کوچکتر از ابعاد واقعی A4 یعنی (۲۹٫۷ × ۲۱) می باشد.

بهترین کاغذی که برای چاپ سربرگ  استفاده می شود کاغذ تحریر ۸۰ گرمی است ولی در برخی موارد به دلیل بالا رفتن مرغوبیت سربرگ  می توان از کاغذ ۱۰۰ گرمی تحریر ،کاغذ کتان و یاکاغذ گلاسه نیز استفاده نمود. اما باید توجه داشت که هر نوع کاغذی به جزء تحریر ۸۰ گرمی مشکلاتی را برای پرینتر به وجود خواهد آورد.

امضای سربرگ

مزایا و معایب استفاده از سربرگ

مزایا ی استفاده از سربرگ به شرح زیر می باشد:

    1. سربرگ به عنوان یک برگه شناسایی در اولین برخورد عمل می‌کند و توانایی این را دارد که مشتری را به مشتری دائمی تبدیل نماید.
    2. اگر سربرگ به لحاظ ظاهری از طراحی جذاب و حرفه ای برخوردار باشد می‌تواند تاثیر به سزایی در بیننده آن ایجاد کند و برعکس این موضوع نیز هست.
    3. همان طور که اشاره شد شرکت تا حد زیادی اطلاعات مربوط به خود را در سربرگ جای می‌دهد و به نوعی مثل برگه شناسایی شرکت محسوب می‌شود.
    4. سربرگ امنیت مکاتبات را افزایش می‌دهد بدلیل داشتن مجوز استفاده هر شرکتی فقط سربرگ های خودش، کسی اجازه کپی برداری از آن را ندارد. بسیار دیده شده است که نامه هایی که فاقد سربرگ اداری مخصوص هستند دچار سوء استفاده شده اند.
    5.  پخش شدن نامه های اداری و سازمانی در هر جای می‌تواند بر تعداد مشتریان شرکت و سازمان اضافه کند زیرا سربرگ به نوعی مثل تبلیغات سیار عمل می‌کند و این به خاطر طراحی زیبا و داشتن آدرس و لوگو و شماره تلفن در سربرگ می‌باشد.
    6. یکی از اصول اداری وجود احترام متقابل میان دو شرکت یا سازمان است که این مسئله با نوشتن نامه ها در سربرگ مخصوص شرکت ثابت خواهد شد.
    7. هر چه طراحی سربرگ خاص تر باشد به نوعی خاص تر بودن شرکت و سازمان هم محسوب می‌شود پس شناساندن شرکت و سازمان به عنوان یک مورد خاص بسیار بستگی به طراحی سربرگ آن دارد. شما می توانید طراحی سربرگ خاص و منحصر به فرد ادارات و شرکت خود را، به آنکادر بسپارید.
مفهوم پنهان شده در پشت برند های برتر دنیا
بیشتر بخوانید

اما در مقابل تنها عیبی که در استفاده از سربرگ قابل توجه می‌باشد این است که سربرگ ها کاغذ های یک رو هستند و نمی‌توان از روی دیگر برگه برای برای مکاتبات استفاده کرد، این عامل مصرف کاغذ را بالا می برد.

نکاتی که در استفاده از سربرگ باید رعایت شود

  1. با توجه به اینکه سربرگ  دارای آرم و یا لوگوی رسمی مربوطه هستند جزو اوراق رسمی و مهم به شمار می آید و باید مراقب سوء استفاده از آن باشید.
  2. در صورتی که می خواهید یادداشت چاپ نمائید در آن از کلمه « یادداشت » استفاده کنید و جمله شماره و پیوست را از آن حذف نمائید.
  3. زمانی که از پرینتر جهت چاپ نامه های خود بر روی سربرگ استفاده مینمایید به جهت استهلاک کمتر پرینتر بهتر است که از سرچسب استفاده نگردد اما اگر سربرگ  شما سرچسب شده بود می توانید قبل از قرار دادن در پرینتر باقیمانده چسب را از بالای آن بطور کامل پاک نمائید.

قیمت چاپ و طراحی سربرگ

تهیه لیست قیمت جامع  برای چاپ سربرگ با توجه به گستردگی شیوه های چاپ نظیر سایز، جنس، طراحی و … که برای این محصول در نظر گرفته می شود، امکان پذیر نمی باشد و برای محاسبه قیمت دقیق آن نیاز به جزئیات می باشد، برای استعلام قیمت سربرگ اختصاصی کافیست با کارشناسان ما در تماس باشید .

جمع بندی چاپ و طراحی سربرگ

همانطور که خواندیم سربرگ‌ها از جمله اقلام چاپی هستند اثر مهمی در بازاریابی و شناخته شدن هر شرکت به رسمیت دارند. اما متاسفانه توجه کمی به آنها می شودو حتی در بسیاری از سازمان‌ها طراحی سربرگ اختصاصی به‌طور کلی مورد توجه نیست؛ و در برخی دیگر، سازمان‌ها به اصلاح و استفاده از یک سربرگ آماده اکتفا می‌کنند. این در حالی است که طراحی و چاپ سربرگ اختصاصی و کاملا هماهنگ با نیازهای سازمان، برای افزایش اصالت شرکت، در دنیای امروز امری ضروری به نظر می‌رسد.

۶ نمونه از لوگو های پولساز در جهان
بیشتر بخوانید

 

برای دریافت مشاوره با ما در تماس باشید 09144066071

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *