دیزاین-یا-هنر-

دیزاین در برابر هنر

تفاوت هنر و گرافیک دیزاین

هر پروژه ای نیاز به “دیزاین”  دارد . نحوه تجزیه و تحلیل ، اجرا و پایان یک پروژه باید طراحی شود . سوال اصلی اینجاست که آیا مفهوم ” گرافیک دیزاین” با مفهوم ” هنر ” برابر است ؟ تفاوت ها و شباهت های بین این دو مفهوم چیست . من مردم بسیاری را دیده ام که “دیزاینر” و هنرمند را به یک چشم دیده اند . شاید تا وقتی که “دیزاین” و “هنر” درست تعریف نشوند ، تمایزات به درستی مشخص نشود . در این مقاله آنکادر به بررسی زبان هنر و دیزاین می‌پردازد تا تفاوتهای آنها را آشکار سازد.

هنر و گرافیک دیزاین؟

“گرافیک دیزاین” بیشتر زمانی مطرح می شود که ما با “محتوا” و “مخاطب” سروکار داریم . اینکه چطور و چگونه محتوا را به شکلی بصری چیدمان کنیم تا مخاطب بتواند به بهترین شکل با محتوا ارتباط برقرار کند. به عبارت دیگر اینکه در ویترین ، مطالب چگونه چیده شود تا مخاطب به بهترین شکل به آن دست پیدا کند ، “دیزاین” نام دارد. طراحی صفحات وب و یا صفحه آرایی مجلات از این جمله است . “دیزاین” قابلیت آموزش دادن و آموختن دارد . همه مردم می توانند قوانین آن را بیاموزند و الزاما نباید یک هنرمند خوب باشید تا یک “دیزاینر” خوب باشید .

اما هنر یک استعداد ذاتی است که در عواطف ما ریشه دارد و دارای معانی گوناگون است . بستگی به تجارب و احساسات هنرمند ممکن است ، معانی آن تغییر کند . فرد هنرمند می تواند آن را به کار گیرد یا نگیرد ، اما در ذات شخص باید موجود باشد .

خدمات حرفه ای مدیریت پیج اینستاگرام
بیشتر بخوانید

هنر و دیزاین

آیا دیزاین خود یک هنر است؟

دیزاین خود به تنهایی هنر نیست و لزوما فرد دیزاینر نیازی به دانستن هنر در سطح عمیق تری ندارد اما “دیزاین هنری” قلمرو مشترکی است بین “دیزاین” و هنر که موفق ترین پروژه ها معمولا در این قلمرو یافت می شوند. زمانی که به خلاقیت و جریان آزاد اندیشه در کار “دیزاین” نیاز داریم، می توان “دیزاین” را با هنر درگیر کرد .

“دیزاین هنری” ،خلاقانه ، اصولی و دارای حس تازگی است . یک “دیزاین هنری” خوب به آدم انگیزه می دهد . بارها برای همه ما پیش آمده که با دیدین یک “دیزاین هنری” خوب ، انگیزه پیدا کرده و کاری جدید را شروع کرده ایم.

بخش های مشترکی بین هنر و “دیزاین” وجود دارد ، مانند تئوری رنگ ها و مبانی هنرهای تجسمی . زمانی که ما بخواهیم یک مزه منحصر به فرد به دیزاین خود اضافه کنیم ، هنر بسیار کاربردی می شود . انجام پروژه های بزرگ تصویری بدون هر یک از این دو مفهوم نتیجه فوق العاده ای در بر نخواهد داشت .

تفاوت بین هنرمند و دیزاینر

هنرمند شخصی است که در هر یک از هنرهایی که در درجه اول مطابق معیارهای زیبایی‌شناسی باشد، آثاری تولید می‌کند. هنرمند بیشتر دارای استعداد ذاتی بوده و در آثارش سعی می‌کند راه و روش مختص خود را داشته باشد، اما دیزاینر شخصی است که دیزاین‌ها را ابداع یا اجرا و اشکال، ساختارها و الگوها را ایجاد می‌کند. ما دیزاینر را به عنوان فرد آموزش‌دیده و دارای دانش گسترده در قوانین روند طراحی، نحوه‌ی استفاده از عناصر مختلف برای بهره‌مندی از آن‌ها، در رنگ‌ها و… می‌شناسیم.

تبلیغات محیطی در همدان
بیشتر بخوانید

دیزاین در مقایسه با هنر

  1. دیزاین یعنی حل یک مشکل. هنر یعنی خلق یک سوال.
  2. دیزاین شامل یک طراح یا مجری و یک خط مشی مشخص است. هنر صدای روح است.
  3. دیزاین رسیدن به یک قطعیت است. هنر شروع یک بحث آزاد است.
  4. دیزاین یک عمل همدلانه است. هنر یک عمل آزادانه است.
  5. دیزاین نیاز به یک پذیرش جمعی دارد. هنر تنها نیاز به یک تایید درونی.

نتیجه گیری :

این دو مفهوم که هنر و “دیزاین” به یک معنی هستند، تصور غلطی است . اما این تصور که هنر در کنار “دیزاین” مکمل های خوبی برای هم هستند ، بسیار مناسب و صحیح است. مهم ترین تفاوت این دو در دامنه مخاطبانشان است. دیزاین باید قابلیت تکثیر پذیری داشته باشد ولی هنر الزاما برای تکثیر پذیری خلق نمی شود.

 

برای دریافت مشاوره با ما در تماس باشید 09144066071

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *