مهمترین خصوصیات لوگو

مهمترین ویژگی های یک لوگوی خوب و حرفه ای کدامند؟

خصوصیات یک لوگوی حرفه ای چیست؟  احتمالا برای شما نیز پیش آمده است که پس از مشاهده لوگوی یک شرکت یا برند، آن لوگو تا مدتی در ذهن شما باقی مانده باشد. لوگوها در واقع در بازار های امروزی به عنوان معرف کسب و کار شناخته میشوند. در صورتی که شما لوگوی خاص و منحصر به فردی داشته باشید نه تنها برندسازی شما آسان تر خواهد شد، بلکه تبلیغات شما نیز موثرتر خواهد بود.

لوگو یکی از بهترین راه‌ها برای معرفی کسب و کار شما به مخاطب و ماندگار کردن آن در ذهن‌ها است؛ به همین دلیل باید در زمان طراحی، ویژگی های یک لوگو استاندارد را بدانید. در این مقاله از آزانس دیجیتال مارکتینگ لاک پشت می‌خواهیم به بررسی ویژگی های یک لوگوی خوب بپردازیم و بگوییم که چه مواردی را باید برای تبدیل شدن به یک برند رعایت کنید.

طراحی یک لوگوی استاندارد دارای اصول و ویژگی هایی است که رعایت آن ها باعث هرچه بهتر شدن لوگوی شما خواهد شد. ویژگی‌هایی نظیر ساده بودن، همراستا بودن با هویت برند، رنگ، فونت و سایز مناسب می‌تواند در کیفت لوگو شما تاثیرگذار باشد. در ادامه ویژگی‌هایی را خواهیم گفت که در طراحی لوگوی حرفه‌ای به شما کمک می‌کند.

 

یک لوگوی حرفه ای چه خصوصیاتی دارد؟

لوگو (Logo) ابزاری است که برای نشان دادن هویت یک کسب و کار استفاده می‌شود. طراحی لوگو یکی از مهم‌ترین مباحث در برندینگ است؛ چرا که آرم برند شما، اولین چیزی است که هر مشتری با آن مواجه می‌شود. بنابراین، اهمیت طراحی لوگوی حرفه‌ای برای هر کسب و کاری واضح است. اما اگر یک طراح لوگو به شما پیشنهاد نوع خاصی از لوگو را بدهد، چطور می‌توانید پیشنهاد او را رد و یا قبول کنید؟ اگر می‌خواهید برای کسب و کار خود یک نشان انتخاب کنید، چه ویژگی‌هایی را در نظر خواهید گرفت؟

1- معنادار و پر مفهوم بودن لوگو حرفه ای

اولین ویژگی از ویژگی های یک لوگوی حرفه ای معنادار بودن آن است. در واقع لوگویی که شما قصد استفاده از آن را دارید باید کسب و کار شما را معرفی کند. به زبانی ساده تر میتوان گفت که لوگوی شما باید دارای مفهومی خاص باشد.به منظور ایجاد یک لوگو پر مفهوم نیاز دارید تا ارتباط خوبی با شخص طراح برقرار کنید.

این ارتباط قوی سبب میشود تا طراح درک بهتری از کسب و کار، حیطه کاری، محصولات، خدمات و دیگر جنبه های کسب و کار شما داشته باشد. به جرات میتوان گفت که لوگویی که فاقد معنا و مفهوم باشد به عنوان یک طرح شکست خورده به شمار می‌رود و نه تنها تاثیری در برندسازی و افزایش میزان فروش کسب و کار شما نخواهد داشت، بلکه اثری مضر نیز خواهد داشت.

اصول مهم در طراحی کارت ویزیت
بیشتر بخوانید

معنادار و پر مفهوم بودن لوگو

2-انحصاری بودن لوگو

یکی از مهمترین ویژگی های یک لوگو حرفه ای ، انحصاری بودن و عدم کپی بودن طرح است. بر اساس نظر روانشناسان، طرح های کپی و یا طرح هایی که مشابه آنها در بازار وجود دارد تاثیر خوبی روی مخاطب نخواهد گذاشت. همانطور که در قسمت های بالاتر نیز به آن اشاره کردیم، لوگو در واقع معرف برنده شما خواهد بود. به همین سبب هرچه لوگوی شما زیبا و حرفه ای تر باشد ( beautiful and professional logo) میزان اعتماد مشتری به برند شما افزایش پیدا می کند.شما به منظور طراحی لوگو میتوانید از روش های مختلفی اقدام کنید. به عنوان مثال تیم های حرفه ای در این زمینه فعالیت میکنند که قادر خواهند بود تا یک لوگوی خاص و در عین حال پر مفهوم را  برای شما طراحی کنند.

3-داستان پشت لوگو حرفه ای

از دیگر نکاتی که به عنوان یکی از ویژگی های یک لوگوی حرفه ای به شمار میرود داستان  لوگو است. ممکن است شما نیز در سطح اینترنت با داستان های مختلفی از نحوه به وجود آمدن لوگوی برندهای مختلف مواجه شده اید. توجه به داستان به وجود آمدن یک کمپانی و قرار دادن آن در لوگوی برند سبب افزایش جذب مشتریان خواهد شد. از آنجا که داستان لوگو به عنوان یکی از اصول طراحی لوگو به شمار میرود پس بهتر است تا قبل از سفارش طراحی لوگو به طراح گوشزد کنید تا داستان کسب و کار شما را نیز در طرح لوگو اعمال کند.

4- تمایز لوگوی شما با دیگر رقیب ها

امروزه که رقابت در سطح بازارهای جهانی بسیار زیاد شده است، شما برای بهبود و افزایش میزان فروش خود باید با رقبای خود تمایز داشته باشید. با توجه به مصاحبه های انجام شده با کاربران در مقالات لوگو خوب چه ویژگی هایی دارد؟ مشخص شده است که تمایز لوگوی شما با رقبای تجاری خود نقشی مهم در جذب مشتریان دارد. چرا که یک لوگوی خوب در واقع نمایانگر اهمیت مشتریان برای شما و قابل اعتماد بودن برند شما می باشد.

5- سادگی و اوج زیبایی لوگو حرفه ای

سادگی و در عین حال زیبا بودن لوگو از اهمیت بالایی برخوردار است. لوگوی کسب و کار شما نباید به قدری پیچیده و شلوغ باشد که مخاطب پس از مشاهده لوگو، نوع محصولات و خدمات کسب و کار شما را متوجه نشود. در صورتی که به لوگوی برندهای معروف دنیا توجه کنید متوجه خواهید شد که این کمپانی ها در طراحی لوگو های خود سعی در سادگی آن داشته اند.

مسکات چیست و تاثیر آن بر برند
بیشتر بخوانید

6-رنگ لوگو حرفه ای

رنگ مورد استفاده در لوگو نیز به عنوان یکی از ویژگی های یک لوگوی خوب به حساب میرود. طبق نظر کارشناسان سایت ما رنگ یکی از تاثیرگذارترین عواملی است که سبب جذب مشتری به برند شما میشود. همانطور که میدانید هر کدام از رنگ ها تاثیری خاص روی مخاطب خواهند گذاشت. به عنوان مثال رنگ قرمز باعث تحریک ذهن، رنگ زرد برای تحریک اعصاب، رنگ نارنجی برای بالا بردن سطح انرژی، رنگ آبی برای کاهش درد و… میباشند. به همین منظور حتی تیرگی و روشنی رنگی که طراح در لوگوی شما استفاده میکند حائز اهمیت است.

  • رنگ آبی در طراحی لوگو و آرم

رنگ آبی رنگی خوشایند و دلنشین است. بیشتر کاربران به هنگام مشاهده لوگو آبی رنگ احساس خوبی برایشان دست می دهد. در بین 100 لوگو برتر شرکت ها، به گفته وبسایت Column Five Media از هر سه سایت یک سایت، لوگو آبی رنگ دارد. و این به دلیل محبوبیت رنگ آبی همچنین تاثیر آن بر روحیه کاربران و مخاطبان می باشد.

  • رنگ قرمز در طراحی لوگو حرفه ای

رنگ قرمر رنگی است که توجه ها را سریعتر به خود جلب می کند و از طرفی ضربان قلب شما را بالا برده و اشتهایتان را نیز بیشتر می کند. به همین دلیل است که اکثر رستوران ها از این رنگ برای لوگو خود استفاده می کنند.

  • طراحی لوگو و نشان با رنگ زرد

رنگ زرد بیننده را به یاد خورشید و طلوع آن می اندازد. این رنگ، رنگی انرژی زا می باشد که ارتباط محکمی با ایجاد شادی و نشاط در روح بیننده دارد. از این رنگ در کسب و کار هایی که نیاز به ایجاد انرژی و انگیزه دارند، استفاده می شود.

  • طراحی لوگو حرفه ای با رنگ نارنجی

اگر به لوگو بسیاری از رستوران ها دقت کرده باشید، متوجه خواهید شد که بیشتر آن ها رنگ قرمز و زرد را با هم ترکیب می کنند و مثلا نمی توانید لوگو ای را مشاهده کنید که رنگ قرمز و بنفش در آن با هم ترکیب شده باشند. رنگ نارنجی رنگی است که از ترکیب دو رنگ قرمز و زرد به وجود آمده است که ویژگی های این دو رنگ را نیز شامل می شود. رنگ نارنجی را هم دست کم نگیرید که در لوگو های معروفی از جمله Fanta ،Nickelodeon و Sound Cloud استفاده شده است.

لوگوی متفاوت کلاب هاوس برای یک شبکه اجتماعی
بیشتر بخوانید

7- ماندگاری لوگو در ذهن ها

با توجه به مطالب اشاره شده در قسمت های بالاتر یکی از مهمترین عواملی که باعث تفاوت میان یک طرح شکست خورده و طرح موفق میشود ماندگاری لوگو در ذهن مخاطب است. به منظور افزایش ماندگاری لوگو در ذهن مخاطب، طراح میتواند از ترکیب رنگ های متناسب استفاده کند .همچنین لازم به ذکر است که استفاده از مد روز در طراحی لوگو تنها برای مدت کوتاهی تاثیر مثبت روی مخاطب خواهد داشت. چرا که امروزه صنعت مد و فشن به سرعت در حال تغییر است و طرح های چند سال پیش در مقایسه با طرح های امروزی بسیار قدیمی به نظر می رسد.

8- قابل درک بودن لوگو

مخاطب به منظور اینکه لوگوی شما در خاطر او ماندگار شود باید معنا و مفهوم لوگوی برند شما را فهمیده باشد. به همین منظور نیز قابل فهم بودن لوگو از دیگر ویژگی های یک لوگوی خوب به شمار میرود. مخاطب پس از مشاهده لوگو باید معنا و مفهومی که در پشت لوگو پنهان شده است را متوجه شود. در غیر این صورت مخاطب لوگوی شما را به سرعت از یاد خواهد برد.

 ماندگاری لوگو حرفه ای

9- متناسب بودن و دارای سنخیت با کسب و کار

به جرات میتوان گفت که یکی از عواملی که سبب موفقیت یک لوگو و در نتیجه موفقیت کسب و کار میشود، مطابقت ماهیت لوگو و زمینه کاری کسب و کار است. در مورد ویژگی های یک لوگوی خوب، کاربر پس از مشاهده لوگو برند شما باید نوع خدمات و یا محصولات ارائه شده توسط کمپانی شما را متوجه شود.

10- همیشگی بودن لوگو

یکی از نکاتی که طراحان قبل از طراحی لوگو باید به آن توجه کنند، قدیمی نشدن لوگو به مرور زمان است. لوگو در واقع ماهیت کسب و کار شما را مشخص میکند و در صورتی که تابع زمان باشد پس از گذشت مدتی حس قدیمی بودن را به مخاطبان القا میکند. به منظور جلوگیری از قدیمی شدن لوگو باید علایق و سلایق مخاطبان را در نظر بگیرید. به عنوان مثال در صورتی که مخاطب عمده کمپانی شما رده سنی جوانان و نوجوانان هستند، باید از طرح ها و رنگ های استفاده کنید که با سلیقه این رده های سنی متناسب باشد.

برچسب ها: بدون برچسب

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *