انواع لوگو چیست؟

معرفی انواع سبک طراحی لوگو

انواع لوگو چیست؟

انواع لوگو چیست؟ لوگو همان عنصر گرافیکی است که به صورت نوشتاری، سمبل یا ترکیبی از هر دو با خلاقیت زیاد دیزاین می‌شود. این نشانه توسط شرکت‌های تجاری، صنعتی، تولیدی و برندهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای طراحی لوگو به یاد ماندنی با ما تماس بگیرید. در اصل لوگوی شرکت یک بار طراحی می‌شود و تا آخر عمر برند یا شرکت همراه آن می‌ماند. البته این طرح را با نام‌هایی مانند آرم، علامت تجاری، برند و غیره نیز ممکن است بشناسید. در این بخش می خواهیم شما را با به یاد ماندنی ترین اوگو های معروف ایرانی آشنا کنیم.

در ادامه مقاله تلاش کرده ایم تا انواع کامل از سبک های طراحی لوگو را به شما معرفی کرده و توضیح مختصری در خصوص آنها بیان کنیم:

  • پیکتوگرام یا انواع لوگو تصویری:

در این سبک، لوگو با استفاده از یک تصویر یا نماد طراحی می ‌شود. این سبک معمولا برای برندهایی که می ‌خواهند پیام خود را به کمک عکس یا شکلی ساده و قابل فهم منتقل کنند، استفاده می گردد. به عنوان مثال، لوگوی شرکت آمازون یک پیکتوگرام بوده که نشان دهنده محصولات مختلفی است که این شرکت ارائه می ‌دهد.لوگوها می‌توانند شامل نماد یا تصاویر باشند، به گونه‌ای که هویت یا فعالیت برند را مشخص کند. به طور معمول لوگوهایی در این سبک، یک شئ از دنیای واقعی را نشان می‌دهند.

برای مثال لوگوی اپل شامل تنها یک نماد است. می‌توان از نمادها به طور ماهرانه برای نشان دادن ارزش یا پیام برند استفاده کرد. برای مثال، لوگوی پیشین توییتر، پرنده‌ای رو به بالاست و امید و آزادی را نشان می‌دهد. لوگوهایی که شامل نماد و تصویر هستند، لحنی قوی برای برند ایجاد می‌کنند. اگر شرکت شما به رسمیت شناخته شده باشد، این نوع از لوگو بسیار کاربردی و به‌یادماندنی خواهد بود. مثال‌هایی از این لوگو را در زیر می‌بینیم.

انواع لوگو تصویری

  •  لوگو حروف الفبا:

این لوگوها شامل تنها یک حرف هستند. اغلب کسب و کارهایی که از حرف اول نام برند خود برای لوگو استفاده می‌کنند، نسخه دیگری از لوگو هم دارند، که در آن نام کامل کسب و کار خود را در لوگو گنجانده‌اند. از آن جایی که چنین لوگوهایی کوچک هستند، مقیاس‌پذیری بالایی دارند و حتی اگر در ابعاد کوچک مورد استفاده قرار بگیرند، باز هم قابل تشخیص خواهند بود. این موضوع به خصوص زمانی است که طراحی ساده و بدون جزئیات باشد. استفاده از تنها یک حرف در لوگو، آن را برای برنامه‌های موبایل، فاوآیکون‌ها (Favicons) و تصویر پروفایل در شبکه‌های اجتماعی کاربردی می‌کند.

  • تایپوگرام یا لوگو نوشتاری:

در این سبک، لوگو با استفاده از حروف و نوشتار طراحی می ‌شود. این سبک معمولا برای برندهایی استفاده می شود که می ‌خواهند با استفاده از نام خود، هویت و شخصیت شان را نشان دهند. به عنوان مثال، لوگوی شرکت Google به صورت تایپوگرام طراحی شده است.تایپوگرافی یکی از انواع لوگو است که در آن نام برند با فونتی خاص طراحی شده است. این لوگوها بسیار ساده به نظر می‌رسند، اما بنابر گفته استیو جابز «ساده می‌تواند سخت‌تر از پیچیده باشد.» برای طراحی لوگوی خلاقانه باید به جزئیات توجه بیشتری داشت. اگر به لوگوهای تایپوگرافی علاقه دارید، چند گزینه پیش‌رو خواهید داشت. برخی برندها، مانند کوکاکولا، فونت سفارشی (Typeface) خود را ایجاد می‌کنند که این کار نه تنها زمان‌بر است، به طراح حرفه‌ای نیاز دارد و فرآیندی طولانی است.

  • مونوگرام یا لوگوی نمادین:

در این سبک، لوگو با استفاده از حروف اول نام شرکت یا برند طراحی می گردد. این سبک عموما برای برندهایی مورد استفاده قرار می گیرد که نامشان طولانی است و می ‌خواهند با استفاده از مونوگرام، نام خود را به صورت ساده ‌تر و قابل فهم ‌تر نشان دهند. به عنوان مثال، لوگوی شرکت IBM به صورت مونوگرام طراحی شده است.مونوگرام‌ها یکی از انواع لوگو هستند که از حروف اول نام کسب و کار تشکیل می‌شوند.

بیشتر برندهایی که لوگوی مونوگرام دارند، با نسخه اختصاری یا لوگویشان مورد اشاره قرار می‌گیرند. برای مثال IBM یا NASA نمونه‌هایی هستند که با نسخه اختصاری مرسوم شده‌اند. به طور معمول برای اشاره به سازمان ملی هوانوردی و فضایی (National Aeronautics and Space Administration) می‌گوییم ناسا.در لوگوهای مونوگرام نیز از فونت استفاده می‌شود. فونتی که در این لوگوها مورد استفاده قرار می‌گیرد باید هویت برند را منتقل کند.

تاثیر برندینگ بر کسب و کار
بیشتر بخوانید

قیمت انواع لوگو

  •  انواع لوگوی کلاسیک:

در این سبک، لوگو با استفاده از طرح ‌های کلاسیک و سنتی طراحی می گردد. این سبک برای برند هایی استفاده می ‌شود که می ‌خواهند هویت خود را به صورت سنتی ‌تر و با ارزش ‌تر نشان دهند. به عنوان مثال، لوگوی شرکت Coca-Cola یک نمونه از لوگوهای کلاسیک می باشد.لوگوی کلاسیک یکی از انواع سبک های لوگو است. در این نوع لوگو از فونت‌های مختلف، تصاویر و نمادها برای معرفی برند استفاده می‌کنند.

همانطور که می‌دانید سادگی از ویژگی‌های یک لوگوی موفق است اما لوگوی کلاسیک در ظاهر بسیار شلوغ و درهم به نظر می‌رسد و به همین خاطر شانس کمتری برای ماندن در ذهن مخاطب دارد. لوگوی «لیورپول» و «هارلی دیویدسون» از دسته لوگوهای کلاسیک محسوب می‌شوند. از نمونه ایرانی این لوگو می‌توان به لوگوی باشگاه فرهنگی ورزشی «شهر خودرو» اشاره کرد.

  • لوگوی انتزاعی:

در این سبک، لوگو با استفاده از شکل‌ ها و رویکردهای انتزاعی طراحی می گردد. این سبک معمولا برای برندهایی استفاده می ‌شود که می‌ خواهند با استفاده از یک لوگوی ساده و با ارزش، هویت خود را نشان دهند. به عنوان مثال، لوگوی شرکت Nike یک نمونه از لوگوهای انتزاعی می باشد.لوگوهای انتزاعی نیز مبتنی بر تصویر به حساب می‌آیند و بر خلاف تصاویر که شئ واقعی را نشان می‌دهند، این لوگوها بیشتر استعاری هستند.

از آنجایی که لوگوهای انتزاعی یک شئ قابل تشخیص و خاص را به تصویر نمی‌کشند، این قابلیت را دارند که که در طراحی خود لوگویی منحصربه‌فرد را ایجاد کنید. ابتدا باید ارزش‌های اصلی برند خود را مشخص کنید و انعکاسی از آن‌ها را به صورت ساده و هندسی در لوگوی خود بازتاب دهید. برای مثال لوگوی شرکت Airbnb علاه بر اینکه شبیه حرف «A» است، یادآور نماد آشنای مکان و شکل انتزاعی قلب وارونه است. این شرکت در حوزه اجاره خانه با هدف گردشگری و ایجاد تجربه فعالیت می‌کند.

  • لوگوی مسکات:

در این سبک از طراحی، لوگو با استفاده از شکل یا نمادی طراحی می ‌شود که به طور خلاصه یا مخفف نام شرکت یا برند می باشد. این سبک عموما برای برندهایی استفاده می گردد که می‌ خواهند با استفاده از یک لوگوی ساده و کوتاه، هویت خود را نشان دهند. به عنوان مثال، لوگوی شرکت Apple یک نمونه از لوگوهای مسکات است.Mascot یکی از انواع لوگو است که از شخصیت‌های مصور تشکیل می‌شود. این شخصیت مصور به عنوان نمایش بصری یا سفیر آن برند عمل می‌کند و می‌تواند هر چیزی باشد،

از موجودات ساختگی گرفته تا افراد واقعی که هویت برند را منعکس می‌کنند. برای مثال لوگوی انجام میدم شامل شخصیتی مصور با نام آقای تواناست که نه تنها در لوگو مورد استفاده قرار گرفته است، بلکه نسخه‌های دیگری از آن نیز در تبلیغات و بنرهای این برند نیز دیده می‌شود.لوگوهای Mascot ارتباط خوبی با مشتریان برقرار می‌کنند، زیرا افراد به طور طبیعی با انسان‌ها و شخصیت‌های دیگر بهتر از اشیا ارتباط می‌گیرند.

  •  لوگو نشان‌ها (Emblems)

در این سبک، با استفاده از شکل‌ های سه بعدی طراحی لوگو انجام می ‌شود. این اشکال به طور نسبی بزرگ و جذاب هستند. این سبک معمولا برای برندهایی مورد استفاده قرار می گیرد که می ‌خواهند با استفاده از یک لوگوی بزرگ و قابل توجه، هویت خود را نشان دهند. به عنوان مثال، لوگوی شرکت Mercedes-Benz یک نمونه از لوگوهای امبلم است.لوگوهای Emblem که با عنوان «بج» هم از آن‌ها یاد می‌شود، متن و تصاویر نمادین را با هم ترکیب می‌کنند تا طرح‌هایی با حس و حال سنتی را به وجود آورند.

لوگوهای Emblem فضایی را در لوگو فراهم می‌کنند که می‌توانید شعار برند خود را نیز به طراحی اضافه کنید. به دلیل وجود جزئیات بسیار در این سبک، در مقیاس کوچک کارکرد ندارند و برای این موارد باید نسخه ساده‌تری نیز داشته باشید. تصویر زیر نمونه‌هایی از این سبک لوگو را در برندهای مختلف و تیم‌های ورزشی نشان می‌دهد.

  • لوگوی مینیمال:

در این سبک از طراحی، لوگو با استفاده از یک طرح ساده و با جزئیات کم طراحی می ‌شود. این سبک معمولا برای برندهایی کاربرد دارد که تمایل دارند با استفاده از یک لوگوی ساده، هویت برند خود را نمایش دهند. به عنوان مثال، لوگوی شرکت Adidas یک نمونه از لوگوهای مینیمال می باشد.لوگوهای مینیمال از دیگر انواع سبک های لوگو هستند. در این نوع از لوگو طراح سعی می‌کند با اشکال ساده و در قالب تک رنگ و به طور کلی با حداقل‌ها، مفهوم مورد نظر برند را برساند. در لوگوی مینیمال، طراح از هرگونه عنصر غیرضروری چشم‌پوشی می‌کند و تنها بر روی مفهوم اصلی تمرکز دارد.

سوشیال مدیا مارکتینگ چیست؟
بیشتر بخوانید

قیمت انواع لوگو

  •  انواع لوگو سه بعدی:

در این سبک، با استفاده از شکل‌ های سه بعدی و حجیم، طراحی لوگو انجام می ‌شود. این سبک معمولا برای برندهایی کاربرد دارد که می ‌خواهند با استفاده از یک لوگوی بزرگ، هویت برند خود را نشان دهند. به عنوان مثال، لوگوی شرکت Microsoft یک نمونه از لوگوهای سه بعدی می باشد.لوگوهای سه بعدی از دیگر انواع سبک های لوگو هستند که طراح برای ساخت آنها بر روی پرسپکتیو و بُعد طرح نیز تمرکز می‌کند. همین امر موجب می‌شود که لوگو واقعی‌تر به نظر برسد. حال ممکن است این لوگوی سه بعدی از انواع لوگوهای تایپوگرام، پیکتوگرام، تلفیقی و غیره باشد که به آن بُعد داده شده است. «یونیورسال» و «ایکس باکس 360» از لوگوهای سه بعدی برای معرفی خود به مخاطب استفاده کرده‌اند. لوگوی «سینما تیکت» نیز نمونه‌ای از لوگوی سه بعدی ایرانی است.

  • انواع لوگو پویا:

یکی از انواع لوگو، لوگوهای پویاست که خلاف قاعده عمل می‌کنند و می‌توانند شکل‌های مختلفی را به خود بگیرند. این موضوع عجیب به نظر می‌رسد، زیرا قانون کلی طراحی لوگو، ثبات و یکنواختی است. اما این دقیقا همان چیزی است که باعث می‌شود لوگوهای پویا همه جا کار کرد داشته باشند. این سبک لوگوها به چارچوبی به عنوان اصل نیاز دارند که در هر نسخه از لوگو ظاهر شود.برای مثال، وب‌سایت گوگل را باز می‌کنیم و تایپوگرافی آشنای آن را می‌بینیم که بنا بر مناسبت، نمادی از شخصیت‌های تاریخی، جشن‌ها یا تعطیلات را نشان می‌دهد. با این حال همیشه می‌دانیم که این لوگوی گوگل است.در واقع برند به اندازه کافی نفوذ دارد که لوگو را در پیکربندی و موقعیت‌های مختلف قابل تشخیص کند و نه تنها مرتبط و به موقع است، بلکه به تقویت پیام برند نیز کمک می‌کند.

  • ترکیب لوگو:

در این سبک از طراحی لوگو، ترکیبی از شکل ‌ها، نمادها یا حروف استفاده می شود. این سبک معمولا برای برندهایی کاربردی است که تمایل دارند با ترکیب چند عنصر، هویت خود را به نمایش بگذارند. به عنوان مثال، لوگوی شرکت FedEx یک نمونه از لوگوهای ترکیبی می باشد.لوگوهای ترکیبی، تصاویر و متن را با هم دارند. برای مثال یک لوگوی ترکیبی می‌تواند شامل نماد و یک حرف الفبا یا Mascot به همراه تایپوگرافی باشد. در لوگوهای ترکیبی، گاهی از بخش تایپوگرافی و گاهی از بخش تصویر به تنهایی استفاده می‌شود تا تطابق بیشتری با زمینه ایجاد شود.این سبک از لوگو به دلیل تنوع بین کسب و کارها بسیار محبوب است.

کسب و کارها نسخه‌های مختلفی از لوگو را ایجاد می‌کنند و از آن‌ها برای اهداف مختلف بهره می‌گیرند. نکته جالب توجه اینجاست که همه نسخه‌ها باید زبان بصری واضح و منسجمی را داشته باشند. برای مثال برند Lacoste از لوگوی ترکیبی در وب‌سایت خود استفاده می‌کند، اما در بیشتر محصولات آن تنها تصویر تمساح سبز دیده می‌شود.برای شرکت‌هایی که هنوز شناخته شده نیستند، لوگوهای ترکیبی نقطه شروع خوبی است و به ایجاد آگاهی از برند کمک می‌کند.

 

بررسی به یادماندنی ترین انواع لوگوهای معروف ایرانی

رخی از لوگوهای ایرانی نیز از گذشته تا کنون در ذهن‌ها مانده‌اند و به یک لوگوی خاص تبدیل شده‌اند. در ادامه به بررسی این لوگوها می‌پردازیم.

تأثیر تبلیغات اینترنتی بر رفتار مصرف کننده
بیشتر بخوانید

لوگوی شرکت ملی نفت

لوگوی شرکت ملی نفت ایران، در سال 1363 توسط احمد میرزا طراحی شد. تفسیر این لوگو نشان دهنده‌ی توجه به جمهوری اسلامی است و معنای نه شرقی نه غربی نیز در طراحی آن نهفته شده است. از طرفی شعله‌ی قرمز بالای آن، آتش حاصل از نفت و انرژی را بیان می‌کند.

انواع لوگو شرکت

لوگوی سایپا

یکی از معروف‌ترین لوگوهای ایرانی، مربوط به شرکت سایپا است. طراح آن، مرتضی ممیز با الهام گرفتن از کاشی‌کاری گنبد سرخ مراغه در سال 1364 آن را خلق کرد. این لوگو نشان دهنده‌ی تحرک و چرخش اطراف یک محور مرکزی است که تقارن را در ذهن تداعی می‌کند. جهت‌گیری بال‌های سه‌گانه نشان دهنده‌ی محصول، سود و خدمات هستند که از ورودی‌های منابع انسانی، مواد اولیه و مالی سرچشمه گرفته‌اند.

لوگوی شهرداری تهران

لوگوی شهرداری تهران را در سال 1368 استاد مرتضی ممیز طراحی کرد. این آرم ساده ولی زیباست و از دروازه‌ی قدیمی شهر تهران الهام گرفته شده است. این لوگو، تفسیری از شهری با دروازه‌ها‌ی قدیمی و متعدد است.

لوگوی سازمان آتش‌نشانی

از دیگر لوگوهای منحصر‌به‌فرد و ماندگار، لوگوی سازمان آتش‌نشانی است که توسط گرافیست و استاد دانشگاه، مرتضی ممیز در سال 1374 طرحی شد. این لوگوی ساده چارچوبی سیاه رنگ و شعله‌ای قرمز دارد که شعله نشان آتش و خطر آن است که توسط چارچوبی تسلط پذیر و کنترل‌گر، احاطه شده است.

لوگوی علامت استاندارد

مانند اکثر لوگوهای معروف، لوگوی علامت استاندارد نیز در سال 1364 توسط استاد مرتضی ممیز طراحی شد. در طراحی این لوگو، حروف اختصاری ISIRI به زیبایی به کلمه ایران تبدیل شده است. این لوگو با فلش‌هایی به سمت بالا و پایین، حداکثر و حداقلِ هدف را نشان می‌دهد.

انواع لوگو خودرو

 

لوگوی ایران‌خودرو

این لوگو نشان دهنده‌ی ارابه‌ی باستانی و تصویری از اسبی در حال حرکت است. همچنین قرار گرفتن واژه‌ی ایران‌خودرو در زیر آن لوگو را گویا‌تر می‌کند. لوگوی ایران‌خودرو توسط بیژن جناب در سال 1370 طراحی شد؛ البته در لوگوی جدید ایران‌خودرو سمند به جای پیکان قرار گرفت. این لوگوی ثانویه که توسط رامین محمود نژاد در سال 1384 طراحی شد، کله‌ی یک اسب را نشان می‌داد و با نماد سمند و حرکت هم‌خوانی داشت. در این لوگو اسب نماد سرعت و حرکت است.

کدام انواع سبک لوگو را برای برند خود انتخاب کنیم؟

انتخاب سبک لوگو برای برند باید با توجه به شخصیت و هویت کسب و کارتان باشد. می بایست پیش از طراحی لوگو این سوالات را از خودتان بپرسید: برای چه کاربردی از این لوگو استفاده خواهد شد؟ برای چه بازاری و مخاطبینی طراحی می ‌شود؟ برند شما به چه محصولات و خدماتی می ‌پردازد؟ هر سبک لوگو دارای خصوصیات و ویژگی ‌های خاصی است که می ‌تواند شخصیت برند شما را به نمایش بگذارد. برای مثال، اگر برند تان برای محصولات خانگی با قیمت پایین است، یک لوگوی ساده و مینیمال ممکن است مناسب باشد.

اگر برند شما در زمینه فناوری و نوآوری است، یک لوگوی سه بعدی و انتزاعی گزینه مناسب تری خواهد بود. به هر حال، جهت انتخاب یک سبک مناسب برای طراحی لوگوی برند خود، بهتر است با یک طراح یا تیم طراحی حرفه‌ ای مانند رایا مارکتینگ مشورت کنید. طراحان لوگو با توجه به خصوصیات برندتان و با تجربه ای که در این زمینه دارند، می ‌توانند بهترین راهکار را برای شما پیشنهاد دهند.

قیمت طراحی انواع لوگو | تعرفه طراحی لوگو سال 2024

قیمت طراحی انواع لوگو در داخل کشور می تواند از 5 هزار تومان تا 30 میلیون تومان و در خارج از ایران از 10 دلار تا 100.000 دلار متغیر باشد و تعیین این هزینه ی طراحی لوگو بستگی به عوامل و شرایط مختلف دارد. بستگی به اینکه افراد آماتور طراحی کنند یا فریلنسر حرفه ای و اولویت و شرایطی که شما می خواهید متفوت خواهند بود همچنین نوع طرح بودجه کارفرما زمان صرف شده طرح های اولیه نیز فرق میکند.

برچسب ها: بدون برچسب

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *